Stor manneluke fra forkabinen, ankerspill og dobbel baugrulle for ankerkjetting og tau, funksjonelt og elegant laget.
Vakkert teakdekk og god nok plass til å komme forbi vantene.
Det er akkurat passe trangt i byssa til at det er enkelt å lage mat her selv i mye sjø.
I trekabinsmodellen er eierkabinen forut. Her er det eget toalett og godt med skap- og hylleplass.
Salongen er i tradisjonell Oceanis-stil med pantry ned til babord, dinette med U-benk og to ekstra stoler midt på dørken samt en bred sofa til styrbord.
Cockpiten i Oceanis 50 er som en hel ekstra salong med en stor sprayhood forover, et smart bord med klaffer til å slå ut i midten og to separate styreposisjoner akter.
Innredningen på Oceanis 50
Innredningen på Oceanis 58
Ny stil under dekk med hvitt hovedskott.
Sprayhooden er festet til en kraftig Targabøyle der også skinnen til storseilskjøtet er montert. Inngangen til salongen går over et lavt brodekk.

Oceanis med targabøyle

Beneteau har utviklet sine Oceanis-modeller  fra billige, skreddersydde charterbåter  for 30 år siden til dagens  moderne familieturbåter med gode seilegenskaper,  komfort og elegant design.  På Düsseldorfmessen ble de nye 50 og 58-foterne presentert.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf

Har du seilt en hvilken som helst Oceanisbåt, ny eller gammel, vil du kjenne deg igjen i de nye flaggskipene i Oceanisfamilien. Erfaringene fra flere tusen charterbåter i drift verden over har gitt Beneteau et svært godt bilde av hva nåtidens turseilere ønsker og krever av en moderne båt. Og verftet har vært dyktige til å følge opp turseilernes meninger. Båtene er blitt større år for år, mer lettseilte, - de har fått bedre og mer holdbart utstyr, bedre seil og seilegenskaper og et moderne, tidsriktig design både inn- og utvendig.

De nye toppmodellene i Oceanisserien er svært like og det er egentlig bare de økte dimensjonene og litt mer plass over alt som skiller 58-foteren fra den åtte fot mindre modellen. Mens Oceanis 58 bygges i tre- og firekabiners varianter, og har tre til fire toaletter, kan du få 50-modellen med to, tre eller fem kabiner og to eller fire toaletter.

«Oceanis 50 family» er de to modellene med flest køyer og toaletter, mens båten som bare kalles «Ocean 50» og har to eller tre sovekabiner. Den er laget for en liten familie eller et ektepar som seiler alene eller med et vennepar.

Vi skal i det følgende holde oss til Oceanis 50 slik den ble presentert i Düsseldorf.

Godt beskyttet cockpit

I varme farvann er cockpiten stedet å være i denne båten, både under seil og i havn. Her er masser av plass og den store sprayhooden som er festet til targabøylen gir god beskyttelse for motvind og sjøsprøyt eller regn. Også skjøtepinktet for storseilet er festet i bøylen. På den forrige Oceanis 50 var skjøtet festet på hyttetaket. Denne løsningen girs større krefter på bommen, noe som gjør det tyngere å skjøte inn storseilet, og økt fare for å bøye bommen.

Midt i cockpiten er det et fast bord med to store klaffer til å slå ut, slik at cockpiten blir en åpen, ekstra salong.

To ratt er standard. Med den store bredden helt akter er det absolutt nødvendig om rormannen skal få trygg sikt forover og en god sitteplass på cockpitkarmen. En smart løsning i begge båtene er plasseringen av kartplotteren: I akterkant av bordet og festet til en brakett som gjør den store skjermen godt synlig enten rormannen sitter på styrbord eller babord side.

Det er enkelt å gå frem på dekk fordi vantene er festet til røstjernet som sitter helt inn mot hytteoverbygget. Fire solide kryssholdt er montert mellom fotlistene på begge sider og forut er det et beslag for ankerkjetting og tau med en kraftig elektrisk vinsj på dekk. Mast og rigg er fra Seldén og båten har lazy jacks som standard med en bred bompresenning som storseilet folder seg pent ned i.

Under dekk

Salongen er lik i begge versjonene. Den følger også samme lay-out som alle Oceanisbåtene har hatt siden starten: Et stort L-formet pantry på babord side, navigasjonsplass med kartbord til styrbord og spisesalongen frem mot masten, med dinette på babord side og to stoler på den andre siden av bordet. Ut mot borde på styrbord er det en sofabenk. Det er rikelig med ventiler i salongen; fire i hyttetaket og også fire til å åpne på sidene. Hvitt stoff på alle putene og lyst trekk i taket og skottet forut, bidrar dessuten til å gjøre salongen stor og lys. Det samme gjør alt treverket som består av alpi mahogny.

Aktenom pantry og kartbordet er det en stor eierkabin i den ene utgaven. Her er dobbelsengen plassert på skrå og neppe særlig velegnet under seilas. Den andre modellen er utstyrt med to lugarer akter, begge med brede dobbelkøyer og brukbare i sjøen. Toalettet med dusjkabinett er det samme i begge utgavene og med dør inn både fra akterlugaren og salongen. Begge har en stor dobbelkabin forut med eget toalett og rikelig med stuerom, hyller og skap. Det er bra med ventiler i alle sovelugarene.

Mye båt for pengene

Selv om 50 og 58 fot fortsatt hører sjeldenhetene til i vårt rike båtland, er det utvilsomt marked for disse båtene her hjemme. Og man får mye for pengene. 50-foteren kan nemlig bli din for 2,3 millioner, inkl. mva. Selv om den neppe holder samme høye standard som en Hallberg-Rassy 48, er det tankevekkende at man nesten kan få tre Oceanis 50 for det én HR 48 koster! Eller sagt med andre ord: Du kan spandere på deg både teakdekk og mye seil og elektronikk og likevel få en rimelig båt om du velger 50-foteren.

Noen data:

Loa 15,10 m (49,54 ft),

lvl 13,3 m,

bredde 4,49 m,

dypg. 2,10 m,

dep. 12,45 tonn,

seilareal 123,9 kvm,

storseil 57,2 kvm,

genoa 66,7 kvm,

motor: Yanmar 110 hk med seildrev,

dieseltank 235 l,

vanntank 565 l,

CE-kat. A8/B9/C14.

konstruktør: Berret Racoupeau,

verft: Beneteau, www.beneteau.com

importør: Normar Yachts, www.normar.no