Badene bak er ikke imponerende store.
Akterluageren er imponerende store.
Båten har to like lugarer foran. Køya er OK for to som er glad i hverandre.
Ryggen kan flyttes frem og tilbake ettersom om man sitter i salongen, eller bruker kartbordet. Løsningen sparer plass.
Stor, smart og billig
Stor, smart og billig
Salongen er plassert på båtens breders punkt.
Rattpidestallen minner om større båter.
Bavaria 45
Skinnen til forseilet er satt godt inn på overbygget. Det kan gi en skarpere skjøtevinkel og bedre høyde, men krever mer av trimmeren.
Båten har flushe luker.
Plotteren kan gjemme vekk i cockpitbordet.
Doble ror med flott profil. Glippen mellom ror og skrog er mye mindre enn på tidligere Bavaria.
Smart fotstøtte for rormannen.
Stor, smart og billig

Stor, smart og billig

Bavaria har verdenspremiere på sin nye 45-foter i Düsseldorf. Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 45 er en svært viktig modell for verftet. Modellen som er utstilt er en fire lugars versjon som vil være attraktiv i chartermarkedet, men også for norske kunder med stor familie, eller som ønsker å seile med venner.

Flott cockpit

Det mest unike med båten, bortsett fra den rekord lave prisen er cockpiten og bådeplattformen. Du kan åpne nesten hele hekken, og den faller elegant ned som en enorm lem og gjør uteplassen flere kvadratmeter større. Med hekken åpen kan man gå ned noen trappetrinn ut på en stor plattform for soling og bading. Med lemmen oppe lukkes hele hekken og cockpiten føles lukket og trygg.

    Bavaria har også tatt  rormannsplassen seriøst. Jeg fant en god sittestillig på sidedekket av rattet. Verfet har utviklet en smart løsning som gjør at man står bedre å styrer når båten krenger, og med hekken lukket kan du sitte på kanten av lemmen bak å styre.

    Plotteren har fått plass på en arm som svinges ned i cockpitbordet. Den kan dermed gjemmes unna når den ikke er i bruk.

Doble ror

Farr har stått for rigg og skroglinjer.  Skroget har mye volum og stor bredde helt bak mot hekken. Doble ror gjør at man ikke mister styringen når den krenger mye. Profilet på rorene ser bra ut. Riggen er bred, og båten får et stort storseil, og en mindre fokk. Skjøtepunktet er satt langt inn på hytta. Det gjør at båten kan seile høyere. For slør vil det være en fordel å flytte sjøtepunktet lenger ut mot rekken.

Stor 45-foter

Bavaria 45 er nok markedets største 45-foter, samtidig som den er markedets billigste. Båten virker større enn Bavaria 46 under dekk. Kartbordet har blitt en del av salongen. Det har gjort at salongen og byssa er flyttet litt bakover hvor skroget er bredere. Bredden er beholdt bakover, noe som gjør akterlugarene imponerende store. De er mye større enn på 55-foteren, hvor det er plassert en jollegarasje mellom lugarene.

    Båten vist i Dusseldorf har fire lugarer. Forut er det to like doble lugarer med et skott i mellom. På tre lugarsversjonen vil dette skottet være mulig å fjerne slik at man kan velge mellom to mindre eller en stor forpigg. Køyene foran er relativt brede. De er ca 1,20 i snitt. Litt smalere i fotenden, og litt bredere i akterkant. Høyden over køya er bedre forut enn i akterlugarene.

    Båten har tre toalett. Foran er dusjen i separert rom.

Ser bra ut

Jeg begynner å bli vant med Bavarias nye linjer. 45-foteren er den mest vellykkete så langt. De nye båtene har vært litt mørke under dekk med sotete glass i vinduene. Jeg får opplyst på standen i Dusseldorf at det vil bli mulig å få båtene med vinduer som ikke er tonet. Det vil slippe inn mer lys, men også mer varme, noe som ikke er noe problem i Norge.

   

Bavaria 45 blir annonser til en pris av 173.145 Euro på messen. Det betyr at du kan få båten med litt utstyr for under to millioner i Norge.