Miljøbunnstoff fungerer etter tre år

Det miljøvennlige bunnstoffet Cuprotect fungerer fremdeles meget bra etter snart tre år på sjøen ifølge Sven Janssen, tidligere eier av miljøbåten «Ren Glede».

Publisert Sist oppdatert

TESTBÅT: «Ren Glede», Centurion 32.

Seilas har fulgt Sven Janssen test av det miljøvennlige antigroe behandlingen Cuprotect, som ble påført hans Wauiquez Centurion 32 «Ren Glede» for tre år siden. Båten er nå solgt, men prosjektet følges videre, og ifølge den nye eieren fungerer systemet fortsatt bra.

Epoxy og kobber

Cuprotect-belegget inneholder kobber, jern, magnesium og nikkel, og dette sprøytes på undervannsskroget mens epoxy primer/binderen ennå er våt. Primeren gir et tett belegg som hindrer vanninntrengning, mens binderen gir god heft mellom primer og selve bunnstoffet. Cuprotect sprøytes på og sitter i binderen. Dette gjør at utlekkingen fra skroget til vannet holdes på et minimum samtidig som biocidene hindrer begroing. Systemet skal i følge produsenten fungere i minst ti år, men behandlingen er dyr, ca 1000 kroner per kvadratmeter.

Testet i forskjellig farvann

Ny skipper og eier på «Ren Glede», Espen, seilte båten fra Oslo via Sverige til ny hjemmehavn i Grimstad i sommer. Før det hadde båten overvintret på Aker brygge i Oslo. Bunnstoffet har derved fått prøve ulike vannforhold. I slutten av oktober inspiserte Espen båten i sjøen. Rapporten fra Espen lyder som følger;

Det så veldig bra ut det jeg så. Samme som sist egentlig. Det var en "hinne" som jeg prøvde å skrape av med en skistav. Hinnen gikk lett av som forventet. Det er sannsynligvis et vaskbart slimlag som kan spyles vekk. Det jeg kunne se at det var grodd litt gress på enden av roret. Jeg regner med at det ikke sitter så godt.

Forrige gang bunnen på «Ren Glede» ble inspisert var på Dronningen 10. september 2008. Da kunne havnesjefen konstantere at det praktisk talt ikke var tegn til begroing. I følge samme mann var 2008 ett år med svært mye begroing på de båtene han hadde løftet det året.

Bakgrunn

Cuprotect ble påført av firmaet Renskib etter at skroget var grunnbehandlet av Bærum Plastservice i januar 2007.

Båten ble sjøsatt 23. april 2007 ved Holmen i Asker og hadde hjemmehavn på Killingen ved Bygdøy i Oslo frem til i sommer..

Forrige inspeksjon på land var 21. september 2007. Fra slutten av oktober 2007 frem til april 2008 lå båten hovedsakelig i ro

på sjøen i «boblehavn». Fra april til 15. mai 2008 ble båten seilt ukentlig. 15. mai ble prosjektbåten overdratt til ny eier, som deltar videre i prosjektet. Fra 15. mai til 10. september 2008 ble båten seilt kun syv ganger grunnet ny eiers jobbsituasjon. Båten lå i denne perioden svært mye i ro i forhold til tidligere bruksfrekvens, noe som også var av verdi for forsøket.

Har du erfaring med Cuprotect eller andre typer miljøvennlig bunnstoff, vil vi gjerne høre fra deg.

Send mail til linn@seilas.no

Bildet fra påføringen av Cuprotect