Søk i arkivet

H´Salongen er plasser i midten med muligheter for å gå rundt. Båten er nok litt i minste laget for denne ideen, og produksjonsbåten vil bli annerledes.
H´Salongen er plasser i midten med muligheter for å gå rundt. Båten er nok litt i minste laget for denne ideen, og produksjonsbåten vil bli annerledes.
Cockpitkarmen kan forandres til en lenestol.
Cockpitkarmen kan forandres til en lenestol.
Posisjonene til rattene gir en god seilfølelse.
Posisjonene til rattene gir en god seilfølelse.
Catanas cockpit. Se fallfinsjene bak i cockpiten.
Catanas cockpit. Se fallfinsjene bak i cockpiten.
Outremer 49
Outremer 49
Catana 41
Catana 41
Dragonfly 28
Dragonfly 28

Kåring av Årets Båt: Flerskrog

Årets båt blir kåret i slutten av januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Vi starter med flerskrogsbåtene.

Årets båt blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor Seilas er med. Vi har testet båter utenfor Nederland i september og Barcelona i november.

Du kan lese mer om prøveseilingen her.


Frem til Dusseldorfmessen
Vi vil legge ut avstemninger for de fem kategoriene i frem mot kåringen under Dusseldorfmessen 23. Januar. Der blir det kåret vinnere i kategoriene: Skarpseilere, Familieseilere, luksus turseilere, flerskrog og spesiell klasse. Vi starter med flerskrogsbåtene.

Kun tre flerskrogsbåter
Juryen nominerte fem båter med kun tre verft klarte å stille båter til testseiling. Lapari 41 skulle vært vist frem i Nederland, men båten ble skadet i en storm kun få dager før prøveseilingen. Lagoon trakk seg fra Årets Båt rett før prøveseilingen i Barcelona.

Du finner listen over nominerte båter her.



Dragonfly 28

Dragonfly har vunnet Årets båt to ganger tidligere. For to år siden vant Dragonfly 35 som er storesøsteren til Dragonfly 28 som er en nyhet for 2009. Vi fikk prøveseilt båten under tøffe forhold i Nederland med fart på 18 knop på flatt vann.

Les mer om Dragonfly her.


Catana 41
Catana fra Frankrike lager turkatamaraner som er litt mer preformance enn Lagoon, men også dyrere. Catana har sengekjøler noe som gir bedre kryssegenskaper. Båten vi seilte var en prototype, og det vil bli gjort en del endringer på produksjonsbåtene, spesielt i utformingen av salongen.
Båten har noen smarte løsninger. Alle tau fra masten går ned under skrogene og opp i cockpiten. Rattene er plassert langt ut på sidene av båten noe som gir god oversikt. I cockpiten kan man gjøre om setene til liggeseter. Se fler detaljbilder av båten på bildespesial.

Outremer 49
Langtur katamaranen hvor seilegenskapene er høyt prioritert. Båten på 49 fot veier halvparten av Lagoon 50. Men under dekk er den ikke større enn Lagoon 44. Den er også reletivt dyr.

Du kan lese mer om Outremer 49 her.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen