Thorleifsson og Ousland prøveseiler trimaranen.
batteriene er plassert lavt og i senter av båten.
Akterlugaren er rene luksusen.
Det er bra med plass i forhold til senterskrogets bredde. Mange ganger bedre enn telt. Hele forpiggen er et bad. Fylles den med vann blir det et stort badekar.
Autopiloten til Raymarine er plassert under cockpiten. Der er det en gang fra salongen til aktercabinen.
Når vi testet utstyret trakk det 3,2 amp.
Plotteren med radarbildet over kartet.
trimaranen har roret på hekken og påhengsmotor.
Utsyr for Nordploen. Vindmøllen skal gi strøm og radar skal varsle is.
Gutta fra Navy Høvik prøvekjører systemet for Seilas. For å ike lage hull i båten er plotteren montert på en pod.

Elektronikk for Nordpolen

Trimaranen til Ousland og Thorleifsson utstyres av Navy Høvik om dagen. Kravspesifikasjonene er spennende.

Publisert Sist oppdatert

Gunnar Neslein , Christoffer Thoresen og Thomas Wiken monterer utstyret på trimaranen til Ousland og Thorleifsson.

Elektronikk for Nordpolen Trimaranen til Ousland og Thorleifsson utstyres av Navy om dagen. Krevspesifikasjonene er spennende. Polarhelten Børge Ousland og den erfarne havseileren Thorleif (Toffen) Thorleifsson skal bli de første som seiler rundt nordpolen i løpet av en og samme sesong. Til å føre dem rundt har de valgt en 31 fots trimaran. Farvannene er tøffe, men den lille båten setter begrensninger på hvordan båten utstyres.

Gutta på Navy Høvik har satt sammen en pakke fra forskjellige produsenter for å få den optimale elektronikkpakken.

Strømbegrensninger

Den 31-fots Corsair trimaranen er utstyrt med en 10 hk Tohatsu påhengsmotor. Den er mest til fremdrift. Motorens lille dynamo gir seks ampere på full gass, fem på marsjfart Det gir lite effekt i det lange løp. Motoren må kjøres i 10-15 timer for å gi samme strøm til batteriene som man får med en times kjøring med en moderne Volvo Penta motor.

Polarheltenes hovedstrømkilde vil bli en vindmølle.  Det er en AMPAIR 100 og den skal gi 5 amp. ved 8 m/sek og 8 amp. ved 14 m/sek. Når batteriene er fulle vil energien fra vindmøllen gå til et varmeanlegg under dekk noe som kan gi litt lunk under dekk.

I båten er det montert to 105 amp AGM batterier fra Concorde. De få gangene båten går i land for å bunkre vil en CTEK multi XS 25000 lader. Den har en effekt på 25 amp, slik at batteriene raskt blir ladet.

Vi satte i gang utstyret og målte et forbruk på 3,2 amp. Da stod autopiloten i standby. Med den i bruk vi forbruke øke. Alle lys under dekk er LED. Det er også lanternene. Totalforbruket når alt er slått på er 4 amp. Under turen vil det sjelden

være behov for at alt står på. Ekkolodd og radar slås lett av og på i

Lowrance plotteren.

Se isen

Radar vil bli et viktig verktøy for å se is. Navy har valgt å utstyre båten med Navicos nye bredbåndsradar. Den bruker halve strømforbruket av konkurrentens radar. Bredbåndsradaren ikke har magnetroner og derfor ingen oppvarmingstid. Den gir et radar bilde i samme sekund som den slås på. Dette i seg selv sparer strøm.

– Navicos radar er suveren. Det unike er at du kan se gjenstander helt inntill båten, forteller Gunnar Neslein hos Navy. Radarbildet vises på en Lowrance HDS-8 kartplotter. Denne fungerer også for å se bunn med Lowrance avanserte ekkolodd.

For å bli sett og for å følge med på skipstrafikken er båten utstyrt med en Comar CSB-200 AIS transponder.

Selvstyrer

Navy valgte autopilot fra Raymarine.

– Båten har rorkult med roret på hekken. Raymarine har en kraftig rorkult autopilot som enkel kan settes på rorkulten. Selve kompasset sitter under dekk, og betjeningspanelet i cockpiten. Autopilotens kompass gjør at radarbildet legger seg riktig over kartet på plotteren, forteller Thomas Wiken fra navy til Seilas.

Dropper logg

I mastetoppen sitter det en trådløs vindmåler fra Tacktick. Den kan monteres uten å trekke kabler i masten. Det er en fordel for trimaranen har en roterbar mast. Tackticks har et instrument som kompanserer vindvinkelen når masten roterer, men dette har gutta valgt å droppe for å gjøre systemet så enkelt som mulig. Vindmålerens primære oppgave er å måle vindstyrken.

Ousland og Thorleifsson ønsker færrest mulig hull i båten. Giver til loggen er derfor droppet, og gutta vil bruke fart over grunn fra GPSen.

Sikkerhetsutstyr

Båten blir utstyrt med en Standard Horizon VHF. Det vil også være en iridium satellittelefon om bord. Skulle båten få problemer vil det være en Jotron EPIRB om bord. Den sender nødsignal til hovedredningssentralen om at båten er i nød, og båtens posisjon. Det vil også være tre McMurdo PLB. Dette er små nødsendere som bæres av mannskapet om bord. Det tredje er til den russiske losen som må være med på deler av turen nord for Russland.

Hull i kartene

Ousland og Thorleifsson vil seile i områder uten særlig skipstrafikk. Tre kartbrikker skal dekke store deler av seilingsområdet men langt fra alle. Gutta sterter med 49XG brikken fra navionics.

Utstyret som er montert koster rundt 100 000 til sammen. Å få det montert vil koster rundt 70 000 kroner.

Seilas vil følge polarheltenes tur både i bladet og på nett. Turen starter 23. juni 2010.

Les: Ousland og Thorleifsson rundt Nordpolen