Søk i arkivet

Souvernirbutikken om bord.
Souvernirbutikken om bord.
I Gdynia, Polen.
I Gdynia, Polen.
Nødstyringen.
Nødstyringen.
Opprinnelig tysk, nå russisk.
Opprinnelig tysk, nå russisk.
Kjempen vakte stor oppmerksomhet i Gdynia i sommer.
Kjempen vakte stor oppmerksomhet i Gdynia i sommer.
 Radich blir som
Radich blir som "livbåt" å regne i forhold til den russiske kjempen, som seilte bak oss ut fra Gdynia.
Vinjsene krever kraftige never- mange!
Vinjsene krever kraftige never- mange!
Trosser av dimensjoner.
Trosser av dimensjoner.
Rattet er heller ikke av de minste i klassen.
Rattet er heller ikke av de minste i klassen.
Propellen er godt festet over dekk..heldigvis..
Propellen er godt festet over dekk..heldigvis..
Over 60 meter mellom vannet og toppen av stormasten.
Over 60 meter mellom vannet og toppen av stormasten.

Verdens største seilskip til Norge

I mai kommer det russiske skoleskipet «Sedov» til Bergen og Oslo. Seilas var om bord i den firemastede barken under Tall Ships Race i sommer.

GEDIGEN: Russeren til kai i Sankt Petersburg. Alle foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen.

Hun er riktignok ikke den største båten med seil, men blant de tradisjonelle seilskipene som brukes som skoleskip er det ingen som overgår russiske «Sedov» i størrelse. Den firemastede barken, som nå eies av universitetet i Murmansk, var også verdens første med motor. Hun har besøkt Norge ved flere anledninger, og til våren vil hun igjen legge ut på  tokt i Nordsjøen og Østersjøen.

Etter planen vil hun ankomme Bergen den 16 mai, og så seile videre til Oslo på nasjonaldagen. I Oslo blir hun liggende fra 26.- 29. mai, før turen går videre til Gøteborg.

«Sedov» ble bygget i 1920 i Tyskland, som følge av den tyske marinens behov for å gjenoppbygge flåten etter 1. verdenskrig. Hun er 117, 5 meter lang, rager 58 meter over dekk, og skal ifølge hjemmesiden gjøre over 18 knop i maksfart under optimale forhold med sine 4195 kvadratmeter med seil. Til sammenlining er «Christian Radich» 62,50 meter lang uten baugspyd, og 37 meter høy fra vannflaten.

Skipet vekket oppsikt med sin nye teknologi, med konstruksjoner i stål og master og bommer av sømløse rør fra det anerkjente rorfabrikken Mannesman i Düsseldorf.

For å kunne konkurrere med datidens dampskip ble seilskipet utstyrt med alle egenskapene som fulgte med dampskipene. Idéen om å installere motor i det store skipet ble først nedstemt, men etter nærmere vurderinger kom man altså frem til at det ville være hensikstmessig med tanke på skipets navigasjons- og fartspotensiale, ettersom man ved hjelp av motoren også ville kunne gå mot vindretningen til en viss grad, navigere trygt i havner og gå forover i 12 knop selv i vindstille. Nytt var det også at man bygget deler av dekksutrustningen i jern.

Jomfruturen gikk den 1.september fra England til Argentina, og tross dårlig vær og med lasten full av kull, brukte hun kun 30 dager på reisen.

«Sedov» het opprinnelig «Magdalena Vinnen». Fra 1936 bar hun navnet «Kommodore Johnsen» frem til hun ble tatt over av russerne i 1945, og ble oppkalt etter den russiske polarhelten Sedov, som døde i 1914 under en ekspedisjon i Arktis.

Seilas var om bord i «Sedov» i sommer i Gdynia og Sankt Petersburg ettersom giganten deltok i Tall Ships Race 2009. Bildene kan du se i billedspesialeen under.

For mer informajson om skipets historie og priser /datoer for sommerens «Sedov»-tokt  se her.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen