Skikkelig fathead storseil og code zero forseil.
Rorkulten gir en skikkelig seilfølelse, og i bøtte sete sitter man fantastisk godt.
Jeg ville ikke hatt noe i mot å hatt dette som sove rom noen år.
Vaskemaskin med skittentøy kurv over.
Designvasken veier orginalt 20 kilo. Denne kopien veier under to kilo.
Do med utsikt. Vinduet kan lukkes når man ligger i havn, men på havet kan du få de beste dobesøk.
Flott salong med panoramautstikt, men ikke imponerende tor for båtens størrelse.
Byssa er let tilgjenglig både fra salongen og cockpiten.
Hytta er kort og trukket bakover for å gjøre båten lett i baugen. De fremste 3 meter av skrogene er også tomme. Ankervinsjen står rett foran masten. Den brukes også som el vinsj for å heise seilene.
Jolla henger bak båten. Over den en stor flate for solcellepanelser.
Fantastisk overbygget cockpit
Innredningen er laget av sandwich konstruksjoner som gjør båten lettere.
Eierlugaren i katamaranen er flottere enn soverommet hjemmet. Utsikten er i hvert fall best.
Katamaran klar for langtur
Katamaran klar for langtur

Katamaran klar for langtur

I forbindelse med Årets Båt har vi testet Outremer 49. I dag legger familien som eier båten kurs mot Karibia.

Publisert Sist oppdatert

I Barcelona for testing av Årets Båter

Du finner liste over nominerte båter her.

Outremer bygger nesten bare båter til seilere som vil langt. Det lille franske verftet har spesialisert seg på raske og funksjonelle katamaraner hvor avansert teknologi som air condition er bannlyst. Verftet bygger rundt ti båter i året, de fleste med spesialtilpasninger etter kundens ønske. Den testete båten er byggenummer en av en helt ny modell, som også er den første i en ny serie.

Nye eiere

Verftets eier og båtenes konstruktør døde, og nå er verftet blitt tatt over av eierene av Allures.

–    Outremer har mye til felles med Allures, selv om båtene bygger på ulikt konsept. Vi lager båter som tilfredstiller seileres langturdrømmer. Både Outremer og Allures får glede av vår felles ekspertise. Nå har vi også opprettet et service team som gir råd og hjelp til langturseilere for begge båttyper, forteller Xavier Desmarest som var med å startet Allures sammen med Stéphan Constance.

–    Desmarest forteller at de intervjuer mange av langturseilerne som eier en Outremer for å få tilbakemeldinger om forbedringspotensiale.

Du kan lese om testing av Allures 44 her

Lett og rask

Outremer 49 er bygget lett. Lav vekt er nøkkelen til at en katamaran fungerer bra. Her skiller Outremer seg fra andre katamaraner som er mer tur- og charterorientert. Båten vi testet veier nesten 11 tonn, men uten alt langturutstyret er vekten under ti tonn. Til sammenligning veier Lagoon 50 17 tonn. Skrog og dekk på Outremer er vakuumstøpt. Skott er bygget opp av sandwichlaminat. Alt som er tatt om bord er veid, og under hele produksjonen er vekten blitt fulgt nøye.

    Vi seilet båten i vind mellom fem og åtte knop. Ved vind rundt seks til syv knop seilte vi en halv knop raskere enn vindens hastighet på skarp slør. Det skal derfor ikke mye vind til før den store båten flytter seg. Når vinden øker er båten god for hastigheter opp mot 20 knop.

Tøffeste turkatamaranen

For å få gode seilegenskaper har verftet ofret en del inneplass. Under dekk er ikke båten særlig mye større enn Lagoon 440. Overbygget er kortere for å spare vekt, redusere høyden på tyngdepunktet, og ikke minste redusere bevegelsene i båten. Det gir bedre fart og gjør det mer komfortabelt om bord. Det gjør salongen mindre enn man forventer av en katamaran i denne størrelsen. Baugen og hekken er også tom.

    Båten har stikkkjøler noe som gir bedre kryssegenskaper, men samtidig stjeler litt plass under dekk og gjør båten dyrere.

    Båten jeg seilte hadde et skikkelig fathead storseil som kler båten godt. Vi hadde også en kryssfokk, en Code Zero og en gennaker om bord. Begge sløreseilene på rull.

En kul detalj er at Outremer 49 er utstyrt med rorkult som supplement til rattet. Verfet syns det var litt kjedelig å stå å styre bak et ratt nærmest midt i båten, så de utstyrte den med to rorkulter og to bøtteseter.

–    Vi kopierte setene fra en 60-fots trimaran, forteller Xavier Desmarest. Fra bøtte sete sitter man fantastisk godt med en god og direkte syring og fantastisk sikt fremover mot dekk og seilene. I tøft vær vil man nok sitte vel værutsatt her, men da kan man sette på autopiloten.

For kvinner

Veldig mange båtkjøp vil kvinner være med å bestemme valget. Det var et viktig tema når vi utviklet Allures, og vil også stå i fokus nå med Outremer. Outremer er kjent for sine enkle og funksjonelle løsninger, men har også vært litt kald med hvite flater under dekk. Deres siste modell skal i følge Xavier Desmarest falle i bedre smak hos jenter. Båten har mer lys og luft, og har en bedre styling.

Sammenlignet med en del andre katamaraner på markedet virker den nye modellen fra Outremer ganske elegant, og de hvite flatene virker ikke påtrengende.

    Designeren har jobbet for å gi god utsikt fra salongen i alle retninger. Åpningen ut mot cockpiten er på 145 cm noe som gjør at inneområde glir sammen med uteplassen. Cockpiten er også delvis overbygget og har en stor sittegruppe. Bak hekken er det en davits for å henge jolla. Over denne en stor flate for solcellepanel. Det er trapp ned til vannet på hekken, og innsiden av skroget er formet slik at det er lettere å komme om bord i jolla fra hekken.

     

Over fem millioner

Billig er den ikke, i hver fall om man sammenligner med mer masseproduserte katamaraner. Prisen starter på 526 300 euro, og legger du på  60 000 euro til får du se seilene og det utstyret du trenger for turseiling. Skal du på langtur kan du legge til mye ekstra for vaskemaskin, watermaker og generator.

Når dette leses er båten på vei mot Karibia. Det er sjelden jeg misunner noe så mye som denne familien. Etter min korte test falt jeg virkelig for detaljer og løsninger og ikke minst katamaran konseptet. Et år i en flytende leilighet virker forlokkene. Men båten hadde sett og vært enda bedre med en karbonmast.

Du kan lese om testingen av Årest båter i Nederland her