USA: Ny optimisme etter godt messesalg

USA: Ny optimisme etter godt messesalg

Den store United States Sailboat-messen i Annapolis har gitt landets båtbransje solide glimt av lys i tunnelen. Salget gikk langt bedre enn forventet.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg har snakket med alle utstillerne, og alle var meget godt fornøyd, sier messesjef Dee Newman til nettstedet Soundings Trade Only:

- Responsen er den samme fra alle, enten det er snakk om storprodusenter eller «one-off»-designere.

Godt vær og hele 50.000 besøkende trekker også opp, men det var den generelle stemningen blant publikum i Maryland som ga det største løftet for utstillerne under messen, som ble arrangert 8.-12. oktober.

Tom Warner fra Passport Yachts konkluderer gledelig overrasket at selskapet hadde forventet mange som bare skulle kikke og få kjøpere - mens sannheten var den stikk motsatte. Motorleverandøren Beta Marines representant sa på sin side at messepublikummet valgte å kjøpe motorer og motortjenester på selve messen, stedet for å nøye seg med å ta med seg brosjyrer og priser hjem, slik han er vant til.

Også internasjonale storaktører som Jeanneau og Beneteau hadde gode dager i Annapolis. Jeanneau solgte 10 båter i størrelsesklassen 36 ttil 57 fot, noe som ifølge leder for Jeanneaus USA-avdeling, Paul Fenn, er blant de beste årsmodell-lanseringene selskapet har opplevd i landet.

Sjef for Beneteau USA, Wayne Burdick sier seg enig i at skiftet i kundenens kjøpevilje er slående. Beneteau inngikk intensjonsavtaler om levering til et dusin nye kunder, blant disse er to mulige kjøpere av den nye Beneteau Oceanis 58:

- Det ser ut som om markedsdepresjonen er over, sier Burdick til nettstedet.

Også utstyrsleverandører og andre messedeltagere bekrefter hovedtrenden: Det er ny optimisme blant seilbåtfolket på det uhyre viktige amerikanske markedet. Så gjenstår det å se om «søsterutstillingen» United States Powerboat Show, som åpner i dag, torsdag, kan gi de samme gode resultater for motorbåtsektoren.

Foto: U.S. Sailboat