Salona 37 i ny utgave
Båten som ble kåret til Årets Båt for to år siden har fått et annsiktsløft og har blitt en bedre båt.
Salona 37 har fått et nytt overbygg som gjør at den får en stil på linje med sine nyere søstere som Slaona 34 og Salona 42. Båten har også fåt en ny under dekk rulle som gjør det slutt med en stor åpning ned til ankerbrønnen. Vi så båten i Nederland i September.
500 kilo lettere
Salona 37 kan nå bestilles i vakum/injekssjonnstøp. Man sparer ca 500 kilo på en Salona 37, og ved bestilling før desember får man det uten et pristillegg på nærmere 80.000 kroner. Det betyr at man sparer både 500 kilo og 80.000 kroner og ender opp med en sterkere og stivere båt.
De bytter ut noen glassfibermattene fra å ha fiberne i alle retninger til å ha fiberne i den retningen hvor de gir mest styrke. Det gir en stivere og lettere båt, forteller Bjørn Inge Karlsen til Seilas
Flere valg
Salona kan leveres med flere typer treverk I interiøret: Mahogni (som var eneste alternativet), teak som er verftets favoritt, eller eik som er det nye i middelhavsstrøkene. Verftet har satt opp sin egen interiørfabrikk nå, sånn at med god tid og litt tilleggsbetalingsvilje kan det bestilles nesten hvilket tilgjengelig treverk som helst, forteller Bjørn Inge Karlsen til Seilas
Sorte skott
Salona kaller sin avanserte konstruksjon «IBC». Det står for Injektion Basalt, Carbon, eller vakumstøp med basalt og karbon. Basaltfiber er et materiale som er bedre enn glassfiber, men billigere enn karbon. Les fakta om basalt på wikipedia her.
For å gjøre båtene stivere og enda lettere blir hovedskottene laminert med disse avanserte materialene. Skottene blir støpt under stort trykk mellom glassplater. Det gir en spennende finish.
Også rorstokken og rorbladet blir støpt i karbon, noe som sparer vekt der et er viktig. Løpende rigg er i dyneema og stående rigg i rod.
Innredning i ny stil i Salona 37
Salona 37 var en av de raskeste seilbåtene under Seilas' stortest av Performanceseilere rundt 37-fot i august.