20 foteren under bygging
Skjærgårdskrysser fra Kina
Skjærgårdskrysser fra Kina
Skjærgårdskrysser fra Kina
Skjærgårdskrysser fra Kina
Innredningstegninger
Byssa på 40 foteren er utendørs
20-foteren etter samme konsept.
En båt for gode sommerdager.

Skjærgårdskrysser fra Kina

Scandinavian Cruisers kommer med en dagseiler på 40-fot med karbonmast.

Publisert Sist oppdatert

Scandinavian Cruisers er basert i Danmark, men bygger båtene i Xiamen i Kina og båtene er tegnet av amerikaneren Eric W. Sponberg. Båtene har hentet inspirasjon fra de svenske skjærgårdskrysserne, men vil få et moderne unndervannskrog og rigg.

Først en 20-foter

Første model ut er en 20-foter som vi alt har skrevet om på Seilas, se saken her. Byggingen blir fulgt på verftets nettside, og siste nytt der var fra slutten av august hvor dekksutstyr ble montert, så båten er nok på vannet i disse dager.

40-fots dagseiler

På tegnebrettet har Scandinavian Cruisers en langsmal 40-foter. Det blir på ingen måte noen bo båt. Under dekk vil det kun være en rommelig sovelugar foran masten samt et toalett rom. Byssa vil være i cockpiten som er lang. Bak rormannen er det en stor solseng hvor madrassen er nedsenket.

Nye ideer

Det mest oppsiktsvekkende med båten er riggen. Karbonmasten står uten vant og roterer. Båten får to forseil på rull, en Code Zero for slør og letvind, samt en selvslående fokk.

Undervanskroget er moderne. Både kjølen og roret er opptrekkbart. Roret er montert inne i sin egen akse etter Birger Kullmann patenten. Kjølen har en stamme av kullfiber med en blybulb hvor halve båtens vekt sitter.

Båten har alle trimliner ført bak til cockpiten som er selvlensene. Båten vil bli utstyrt med en elektrisk motor. Båten vil få plass i en 40-fots container.

Rask og lett

Scandinavian Cruiser 40 vil nok bli rask på kryss. Den nesten 12 meter lange båten veier kun 2,2 tonn hvor halve vekten sitter i kjølen. Båten er avansert bygget med vinylester og honycomkjerne. Men det er en liten båt. Bredden er bare å vidt over to meter, og på kryss har den kun 37 kvm seil, omtrent det sammen arealet som storseilet på en rask 34-foter.

Under millionene

Båten koster 162 000 US dollar klar til å seile levert i Kina. Det er akkurat under en million kroner med dagens kurs. I tillegg kommer moms på 250 000 og transport.

Verftet ønsker også å utvikle en 60 foter under samme konsept. Du finner mer info her.