Multihull mot monuohull. Dragonfly 28 og K650
Multihull mot monuohull. Dragonfly 28 og K650
K650 er en rakett på slør.
K650 på kryss i mye vind.
K650 har en enorm gennaker.
K650 er som en miniutgave av en Volvo 70
Winner 12.20
First 40
Grand Soleil 46
Ovni 445
J/97
SeaScape på kryss i mye vind.
SeaScape18 er en billig og smart båt.
Hallberg-Rassy 372
Dragonfly 28
Delphia 47
Allures 51 er nominert i luksusbåt-klassen.
Arcona er en av de nominerte båtene i Performance klassen.
Vanni Galgani fra Yacht & Sail lager også TV fra Årets båt. Programmet blir oversatt til fire språk og blir sent på Sky-nettet. Det blir 4-5 programmet fra kåringen.
SeaScape 18 tåler mye vind.

Årets båt testing

Vi har prøveseilt årets mest spennende nyheter i forbindelse med kåringen av ‹Årets båt› i Europa .

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Sunbeam 30.1 i surf.

Seilas er med i en gruppe journalister fra ledende europeiske båtblader som hvert år kårer ‹Årets båt› (Yacht of the year). Før vinneren plukkes ut, blir samtlige kandidater prøveseilt enten i Nederland eller i Spania. Første delen av testen er nå blitt utført.

14 båter

På testlisten var det oppført 14 av de 25 nominerte båtene for prøveseiling utenfor Ijmuiden ikke langt fra Amsterdam. Programmet var tett med fem båter hver dag med seiling fra tildelig morgen til sent på kveld. Utvelgelsen av de 25 nominerte båtene ble gjort med avstemning ut fra en forslagsliste på over 60 båter.

Etter en storm

Testseilingen foregikk rett etter HIWA-messen, en messe som ble rammet av storm få dager vi kom på vannet. Det ble målt 62 knops vind i masten på de utstilte båtene, men det var ikke vinden som var verst. Der var sanden som pisket. Man måtte ha beskyttelsesbriller for å kunne bevege seg på bryggene. Dessverre gikk uværet ut over katamaranen Lapari som fikk ødeleggelser og måtte trekke seg.

Finanskrise i bransjen

HIWA-messen var en stor skuffelse for utstillerne. Det var langt færre båter utstilt, og besøket var dårlig. Det har vært rykter om at årets messe var den siste, men arrangøren vil prøve minst ett år til.

Også blant jurymedlemmene kjennes de dårlige tidene. Alle klager på dyr taxi, og vi flyttet til et billigere hotell under testperioden. Det sveitsiske bladet gikk i sommer konkurs, men ble kjøpt opp av et annet forlag og er fremdeles med i juryen. Ett annet jurymedlem mistet jobben for de betingelsene hans var bedre enn bladet ville betale.

Preformance båtene stiler

Å sette båter i bås er ikke en lett oppgave. Ovni har havnet i familieturklassen, og Allures i luksusklassen. Egentlig burde vi hatt en egen katogori for langturbåter for dem, men vi skal holde oss til fire katogorier pluss flerskrog om det er mange nyheter på markedet. Det var det i år.  Av de nominerte båtene er det heller ikke alltid båtene kan stille. Ofte er dette båter i «spesielle båter» kategorien som ofte kommer fra små verft. Båter i «Skarpseiler» klassen stiller som regel alltid, og i år var alle fem båtene i Ijmuiden. Der er det mer vind, noe som viser båtens egenskaper bedre.  Dessverre er ikke alle båtene vist i fra sin beste side. Ovni for eksempel hadde fast propell og enkle seil. Svenskene derrimot vet hvordan det skal gjøres og stiller med både seilmaker og dyktige folk fra verfet. Det gjør at båten seiler optimalt, og vi journalister får verdifull informasjon.

Demokratisk avgjørelse

Det blir en livlig diskusjon hver kveld om båtene. Vi setter av tid til at alle jurymedlemmene kan trekke frem sine sterke og svake sider på båtene. I år har vi brukt et skjema hvor seilegenskaper, komfort, design, innovasjon og valutta for pengene blir gitt poeng. Først blir vi enige om hvilke båter som ikke skal vinne. Om vi ikke blir enige om vinneren i plenum, blir det avstemning.  

Flotte testforhold

Testseilingen foregikk i løpet av tre hektiske dager. Første dagen startet med god vind som minket. Andre dagen var lett, mens siste dag var frisk. Vi fikk dermed seilt båtene under varierende forhold. Forholdene ved Ijmuiden er ypperlige. Vi kan seile beskyttet innenfor en beskyttet molo, eller rett ut på havet. Her er det ofte grov sjø med strøm.

Opplevelses rik seiling

Høydepunktene under testseilingen var Dragonfly 28 med toppfart på 18 knop på flatt vann. Å seile 15 knop rett mot bølgene på vei ut fra moloen er noe som jeg sent vil glemme. K650 er en mini Volvo 70, og er minst like våt. Mens vi seilte kom storesøster Delta Lloyd ut. Båten planer bare du blåser på den, og under testdagen hadde den duk i det meste laget. Gennakeren ble liggende i posen. Til tider var K650 raskere enn Dragonfly, men ikke over lange strekk. Båten oppfører seg akkurat som en flerskrogsbåt hvor man går opp for å få trykk i seilene og bare faller og faller, mens den relative vinden bygger seg opp.

SeaScape 18 var også en skikkelig positiv overraskelse. Båten er utviklet av Mini 6,50 seilere, men er bare 18 fot. Vi seilte 15 knop med tre man hengende på ripa med fulle kluter.