Messens største seilbåt
Båten har godt med kommunikasjonsmidler. I norden brukes ICE. Iridium brukes for telefonsamtaler og e-post. Fleet 250 brukes for internett fra havet, men bruken koster mye. Båten har også langbølgeradio.
Verktøyet henker klart på døren til maskinrommet.
Fevang er ikke redd for teknikken om bord.
Bestikket er merket med båtens navn.
Aktre lugar med vaskemaskin og strykebrett. Sjekk vindmåleren.
Eierlugaren
Messens største seilbåt
Forpiggen, eierlugaren
Gang fra forpiggen til salongen
Messens største seilbåt
Messens største seilbåt
Messens største seilbåt
Messens største seilbåt
Messens største seilbåt
Messens største seilbåt
Et rent dekk.
Vinsj i baugen kan senkes flush med dekket.
Med IR-kamera kan man se i tåke og mørket.
Det meste kan styres fra styreplassen.
Putene i cockpiten tåler vann.
Messens største seilbåt
Eierlugaren med bild av Svenner på skottet.
Messens største seilbåt
Pål Fevang, båtens eier.
Godot på plass under Båter i Sjøen

Messens største seilbåt

Ved bryggene på Kadettangen ligger det en Swan 66 til nesten 40 millioner. Vi har vært om bord og snakket med eieren.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: «Godot» under Færderseilasen.

«Godot» er den største og dyreste seilbåten Heitmann Marin i Drøbak har solgt. Vi møte eieren Pål Fevang om bord i båten under Båter i Sjøen.

Lang prosess

Pål Fevang har i over ti år sett etter sin drømmebåt. Han ønsker en velseilende båt som var moderne og som kunne være hans hjem i lengre perioder. For tre år siden ville Swan utvikle en ny modell, og det vekket Fevangs interesse.

    – Jeg syns Swan har vært litt satt og gammeldags, men jeg likte verftets nye ideer. Jeg kom også inn i prosjektet på en gunstig tidspunkt, og kunne påvirke båten på mange båter. Jeg har derfor fått båten slik jeg ønsket den, forteller den stolte båteieren til Seilas.

   

Ferdig i mai

Pål Fevang har reist mange turer til Finland for å følge opp båten. Det har tatt tre år fra kontrakt til båten ble levert i mai. Da inviterte Fevang alle arbeiderne som hadde jobbet å båten på et party. Det var over 100 stykker.

I sommer har Fevang seilt for det meste i Danmark. Rekkevidden med båten er stor. Marsjfart er 10 knop.

Grunnere kjøl

Pål Fevangs favoritt havn er Svenner, kort vei fra sitt hjem i Larvik. Motiver fra Svenner preger også bildene på skottene om bord.

    – Båten skal bli brukt for å se om det finnes flottere steder enn Svenner rundt om kring på kloden. Vi kommer inn i havna med «Godot» på Svenner.

    For å komme inn i grunnere havner har Fevang bestilt båten med litt grunnere kjøl. For å få samme stabilitet som standarbåten har Fevang valgt PBO i riggen. Flere hundre kilo i masten er spart, noe som gjør stort utslag på stabiliteten.

Fire lugarer

Båten har fire lugarer som alle har vært sitt bad. Eier lugaren er i baugen. Her er det også en arbeidsplass. Mellom forpiggen og salongen er det to lugarer, hvor begge har en loskøye som kan klappes opp.

    I salongen er det to sittegrupper samt et velutstyrt kartbord. Bak kartbordet på styrbord side er det også en lugar. Denne er perfekt å bruke i sjøen. Her er også vaskemaskinen plassert. Om Fevang skal leie ut båten kan denne lugaren bli brukt av skipperen.

    Byssa tar opp tilsvarende plass på babord side. I byssa er det en maskin som presser søppel, perfekt for bruk på havet hvor det er lang vei til nærmeste søppelkasse.

Avansert elektronikk

Om bord finnes siste nytt fra Furuno. I masten sitter det to kameraer, en vanlig og ett infrarødt. Det varmesøkende kamera ser like godt midt på natten som i tåke. Perfekt for å finne noen som har falt over bord, eller for å holde utkikk om natten.

    I hver lugar finnes det et avansert Bose-anlegg. Til anlegget er det en iPod docking enhet. Har man iPhone kan man også få ladet telefonene sin.

    Båten har videre et klimaanlegg hvor man kan styre temperaturen i hver lugar.

– Jeg kan leve uten forsyninger i over en måned om bord. Vannet kan jeg produsere om bord. Men faller det tekniske utstyret ut, har jeg back-up. Vi klarer oss godt uten, men komforten vil ikke bli like god, forteller eieren.

Du kan lese mer om båten her.