Søk i arkivet

Akterlugar med delte køyer.
Akterlugar med delte køyer.
Byssa for matlaging på havet.
Byssa for matlaging på havet.
Toaletet er bak å styrbord side.
Toaletet er bak å styrbord side.
Eierlugar i forpiggen.
Eierlugar i forpiggen.
Stor og åpen salong med ovn.
Stor og åpen salong med ovn.
Her kan du sitte i storm.
Her kan du sitte i storm.
Cockpiten av den gode gamle typen.
Cockpiten av den gode gamle typen.
Dekket er stort og trykt.
Dekket er stort og trykt.
Båten har ingen ankerluke faran.
Båten har ingen ankerluke faran.
Båten har lysprismer i dekk som en skøyte.
Båten har lysprismer i dekk som en skøyte.
Tjerk Hutting har bygget båter i 35 år.
Tjerk Hutting har bygget båter i 35 år.
Seilene heises fra masten
Seilene heises fra masten
Båten har genoa og kutterseil.
Båten har genoa og kutterseil.

45-foter til over åtte millioner

Hutting 45 er messens dyreste seilbåt per fot. Vi har prøveseilt båten.

Hutting 45 fra Nederland er en massiv båt, og dimensjonene gir et inntrykk av å seile en 60 foter. Båten er tradisjonell i linjene, men verftet følger med i timen. Båten har moderne LED lanterner og dyneema fall.

Ikke spart på noe
Hutting 45 er bygget i aluminium, og verftet har brukt 9000 timer på båten. Etter at skroget er sveiset blir det sparklet opp og malt til super finish. Dekket er også i aluminium, mens overbygget er bygget i tre med epoxy.
    – Våre båter er kundetilpassete båter. Vi bygger kun tre til fire båter hvert år. Våre kunder er langturseilere som bruker båten mye. Vi har en sterk merkevare i Holland og Tyskland, men relativt ukjente i Norge. Det ønsker vi å gjøre noe med.

Imponerende detaljer
Finishen er på topp, selv i stuerommet under dekk. Masten er malt i samme farge som dekket. Teaken ligger tykk, også på dørken under dekk. Vinsjene er enorme. Både masten og bommen er avtrappet mot enden.

Bygget for havet
Hutting 45 er en langturbåt etter den gamle skolen, og selv om mye av filosofien er den samme som hos Ovni er disse to aluminiumsbåtene i hver sin ende i oppfatningen om hvordan et skrog bør se ut. Hutting 45 er dypt med overheng både foran og bak. Også Hutting har senkekjøl, men den brukes for å få bedre høyde på kryss. Båten er en lang kjøl som stikker 1,5 meter. I kjølen ligger det ni tonn bly, halve vekten av båten.
    – Skal du kjøre jorda rundt i bil trenger man en Toyota Landcruiser, en bil som tåler alt og kan ta seg frem hvor som helst. Slik er vår båt, mener Tjerk Hutting, verftets grunnlegger som startet opp å bygge seiljoller i tre som unggutt.
    Vårt inntrykk er at Hutting minner mer om en Range Rover, i hver fall i materialvalg og pris.

Tåler alt
Båtens designer Dick Koopman er kjent for solide langtur båter. Designeren er selv en aktiv seiler, og har opplevd tøffe dager på havet. Han har derfor en filosofi som ikke henger helt på grep med dagens trend.
    Store vinduer er farlig. De kan bli slått ut av bølgene. Heller ikke ankerluke i baugen har designeren mye til overs for. Den fylles med vann og ødelegger balansen i båten.

Tung båt

Hutting 45 har egenskaper som miner om en skøyte. Roret er hengslet i kjølens bakkant, og er derfor ikke ballansert. Det gjør den tung å styre. Retningsstabiliteten er god, men gjør at det er en fordel med baugpropell i havn. En fordel med slikt skrog under manøvrering i havn er at vinden påvirker båten svært lite. Det gjør det enklere å lege til i hardt vær.
    Men man må bruke motoren. Båten hadde 75 hester, og det trenger den. Båten har mye sig og trenger motorkraft både for å stoppe og for å akselerere. Båten gikk 7,2 knop for motor noe som ikke imponerer, men viser at skroget må flytte mye vann for å avansere. Det var også litt propellstøy og vibrasjoner fra Maxprop-propellen.

Turseiler
Hutting 45 er ingen skarpseiler. Vi seilte båten under bygevind og regn. Vinden var opp mot 6-7 m/s, og var nok til å få båten opp i 7 knop mot vinden. Noen stor høyde fikk vi ikke. Da stoppet farten opp. Vi seilte med full duk, både genua og kryssfokk som begge var på rull. Genuane er skjøtet i rekka, noe som gir en for åpen vinkel for den store høyden. Men skal man på de syv hav seiler man som oftest med vinden aktenfra, og det er sjelden det er for lite vind.
    Med to forseil ble det litt jobb å slå hvor vi skjøtet inn begge forseilene.

Som en 60 foter på dekk
Hutting 45 gir minner om Swan på 70-tallet. Seilene heises fra masta. Det gjør det mer ryddig i cockpiten. Dekket er bredt og rent. Båten har en høy relling langs dekk, noe som gir en god sikkerhet ved å ferdes på dekk i uvært.
    Det er dårlig med stueplass fra dekk, kun ett rom fra toften bak rormannen. Under styrbord benk er det også et stuerom, men det er tilgjenglig kun fra under dekk. Her er det heller ingen badeplattform bak, kun en redningsstige på hekken.
    Cockpiten er av den gamle skolen. Her sitter man trygt og godt, men party bør holdes på fordekket .

Kvalitet i alle detaljer
Båten imponerer like mye under dekk. Små vinduer gjør den relativt mørk, men salongen er åpen og elegant. Båten har kun to lugarer og har derfor en stor salong og en stor bysse. Den dype kjølen gjør at tanker og motor sitter svært dypt. Det gir god vektoptimalisering. Finishen under dekk er noe av det beste vi har sett, så sett av tid til en titt av denne båten om du besøker Båter i Sjøen.

To år gammel
En dieselovn viser at eieren mener å bruke båten mye. Han har alt brukt båten i to måneder i sommer og har seilt til Åland, gjennom Götakanalen, og vil seile båten hjemover etter messen i Sandvika. Den utstilte båten er to år gammel, men ser helt ny ut. Eieren leverer båten til full overhandling på verftet hvert år. Lakkerte teakdetaljer på dekk krever stor oppfølging  og vedlikehold. Eieren hadde Hutting 40 før han oppgraderte til 45-fot. Pensjonist tilværelse gir han mer tid til seiling. Båten er tilpasset langturseiling for to.


 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen