Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander
Smal og elegant fra Nicander

Smal og elegant fra Nicander

Nicander 40 ble nesten helt ferdig til Öppna Varv. Vi tok en titt og snakket med konstruktøren Anders Ericson.

Publisert Sist oppdatert

Nicanders Båtvarv er mest kjent for CB 365. Nå har det lille verftet utviklet en ny modell på 40-fot med fokus på allroundegenskaper.

Ung konstruktør

Nicander 40 er tegnet av Anders Ericson som har bakgrunn som ingeniør i bilindustrien, men har etterutdannet seg som båtkonstruktør. Dette er hans første seilbåt, og båten er utviklet med avanserte dataprogram.

–    Jeg har tegnet en båt mye etter hva jeg som seiler liker. Båten seiler fort, spesielt på kryss, og den har fått elegante linjer, forteller den unge designeren til Seilas.

Båten har bare så vidt blitt prøveseilt, og trenger litt fintrimming før den kan testes, men så langt virker det som at båten lever opp til forventingene, sier Ericson.

    Båten har ikke fått noen LYS-tall, men det burde ligge et sted mellom 1,35 og 1,37.

Liten 40-foter

Mens de fleste verft streber etter å lage en så stor 40-foter som mulig, har Nicanders gått den andre veien. Nyheten er mer som en 37-foter under dekk, men lav vekt, og ikke alt for mye seil gjør den lett å håndtere. Den utstilte båten hadde to lugarer, men verftet har en utgave på tre lugarer på tegnebrettet.

Se tegninger av båten her.

Lett i vekt

Skroget på båten veier bare 800 kilo. Det er vakuumstøpt med multiaksiale fibermatter og vinylester. Båten har sandwichkonstruksjon både over og under vannlinjen. Totalt veier den 5,7 hvor 2,3 tonn av vekten ligger i kjølen. Kjølen har en T-form hvor bulben har en kollisjonsbeskyttelse i forkant. Riggen er festet til en rustfri stålkonstruksjon i båten, noe som gjør at man kan sette riggen hardt.

Spesiell cockpit

Båten er konservativ i linjer og overbygg, men har fått en moderne åpen hekk. Cockpiten er meget lang, men cockpitbenkene er overraskende korte. Det er god plass foran rattpidestallen noe som gir gode arbeidsforhold for storseilstrimmeren. Dørken bak cockpiten mangler luker til rommet under, men det vil komme på plass.

Fin rigg

Forseilet er på 106 prosent men båten kan også leveres med en selvslående fokk. En genua vil også fungere. Forseilet er på rulle som er montert under dekk. Storseilet er på 40 kvm som ikke er spesielt stort.

Tradisjonell under dekk

Båten er typisk svensk under dekk, men et stort glasstak i hyttetaket gir mye lys i salongen. Det gjør også at ståhøyden blir ekstra god. Verftet vil nok ikke vinne noen interiørpris. Lugarene virker mørke, og akterlugaren kan med fordel få et vindu mot cockpiten.

    Båten vil koste 2,8 millioner svenske kroner inklusiv det meste. Båten har et moderne elektrisk bus-system, elektrisk toalett, teak i cockpit, LED lanterner, landstrøm og sprayhood for å nevne noe. Båten blir også levert ferdig bunnmalt og sjøsatt.

Du finner omtale av flere nyheter på Öppna Varv her.