Overbygget er elegant strømlinjet og dekket i teak.
Byssa tåler sammenlikning med en hvilken som helst moderne langturbåt.
Skroget og overbygget er bygget med strip-planking og limt til spant.
Cockpiten med ratt og full navigasjonselektronikk.

Islandsk langskip i moderne design

Islendingene er levende opptatt av sin historie og de mange ferdene med vikingskip over Nord-Atlanteren. Nå bygger de en moderne utgave av forfedrenes  langskip for «World Cruising»!

Publisert Sist oppdatert
LEAD Technologies Inc. V1.01

Interessen for de gamle norrøne langskipene er stor og levende den dag i dag på sagaøya. Vikingenes langskip ble bygget i Norge og i våre nærmeste naboland, kanskje også på Island med importerte materialer. Nå vil islendingene vise at de ikke bare var dyktige sjøfolk som krysset Nord-Atlanteren i sine langskip. De kan også tilby vår tids langturseilere nybygde langskip i moderne utførelse og med alt det vi i dag krever av utrustning for turseilas verden rundt.

Det  er skipsverftet «Skipavik» i Stykkisholmur, en liten by på vestkysten av Island, som har bygget det 55 fot store langskipet som vi her kan vise bilder av. Verftet har bygget fiskebåter i eik siden starten i 1928 og behersker tydeligvis også kunsten å forene nytt og gammelt på en både funksjonell og elegant måte. Langskipet er verftets første lystbåt. Skroget minner mye om Ragnar Thorseths «Saga Siglar», knarren som er basert på et dansk funn fra vikingtiden. Knarrene var vikingenes lasteskip som fraktet varer og gods mellom Skandinavia og vikingenes erobringer i øst- og vesterled.

Nybygget er kaldbakt med smale bord som er limt til spanter. Derved er skroget blitt helt slett. Det samme gjelder det vakre, buete overbygget. Riggen er også en modernisert versjon av vikingenes råseil. Seilet har bom både oppe og nede og skjøtene og brasene betjenes av moderne vinsjer. Det gamle roret – styrebordet på siden akter på styrbord side, er erstattet av moderne rattstyring i cockpiten. Her finner vi ellers både motorkontroll og en stor kartplotter, samt kompass og autopilot. Bortsett fra cockpiten er hele båten overbygget og under dekk minner alt mer om moderne luksusbåter enn vikingskip. Hverken i pantryet eller salongen mangler noe av det dagens haveilere kan ønske seg.

Det fremgår tydelig av bildene at de islandske båtbyggerne kan sitt fag og behersker moderne trebåtteknikk. Verftet tilbyr langskipet både i lengre og kortere versjoner. De vil bare bli bygget på bestilling.

Kanskje det er et marked for et moderne vikingskip også? Sikkert er det i alle fall at du vil vekke berettiget oppsikt når du kommer inn i en hvilken som helst havn med dette langskipet!

Båten er 55 fot lang og vel 4 meter bred. Den har tre doble kabiner, hver med eget toalett og dusj, en salong som har plass til 14 personer og en cockpit med et stort spisebord. I byssa er det en elektrisk komfyr med fire plater og to kjøleskap. Som standard utstyres båten med to 75 hk dieselmotorer, baugpropell og en 6kW generator, aircondition og varmeanlegg, komplett navigasjonsutstyr, elektriske Andersen-vinsjer, 40 kg Deltaanker og 100 m rustfri kjetting. Masten er i karbonfiber og bommene i Sitka spruce. Her er det med andre ord ikke spart på noe! «A cruising yacht like no other», er verftets egen beskrivelse av fartøyet.

Du finner mer informasjon på www.langskip.com

Langskipet  ruver godt i båthavnen.