Dragonfly 28 er like tøff som 35-foteren som vant for to år siden.
Outremer 49 er lettere bygget enn andre turkatamaran, og skal ha helt andre seilegenskaper.
Lagoon 400 er også rundt 12 meter.
Lapari stiller i samme klasse som Catana.
Catana 41 er en splitter ny turkatamaran
Tofinnou utvikler en elegant dagseiler på 12 meter.
Sea Scape 18 har sterke bånd til MiniTransat miljøet, og er en 18-foter med stor stabilitet og mye seil.
Olsen 370 er en eksklusiv weekendseiler fra Danmark.
K650 er en mini Volvo 70.
Comar satser på mindre spreke seilbåter og har utviklet en tøff 21-foter.
Saare blir bygget i Estland med kompetanse fra Finngulf.
Jeanneau 57 er første båt i en ny serie lukseriøse større seilbåter fra Jeanneau.
Hallberg-Rassy har blitt godt mottatt av båtpressen.
Feeling 52 er nytenkende og annerledes.
Allures 51 har mange av de samme kvaliteter som Ovni, men er mer påkostet.
Sunbeam vant med sin 34-foter. Nå er de nominert med sin 30-foter.
Ovni 445 er solid bygget i glassfiber. Båten er nok også raskere enn de andre Ovni modellene med mere seil.
Dufour 405 er en spenndene båt i et viktig marked.
Delphia lager kvalitsbåter til hygelig pris. Deres nye 47-foter setter en ny standard for verftet.
Bavaria 32 er noe helt nytt fra det tyske verftet.
Winner 12.20 fra nederland kommer fra et lite verft med ung ledelse. Båten har klassisk utseende og løsninger.
J/97 gir mye seilglede for en begrenset pengesum.
Grand Soleil 46 er en elegant rask nyhet.
First 40 er en sterk utfordrer i skarpseilerklassen.
Nominerte til «Årets båt»

Nominerte til «Årets båt»

Årets båtpris blir delt ut i Dusseldorf i januar, men veien frem til prisen er lang. Første steg er å nominere aktuelle båter.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Klarer Arcona å følge opp seieren i skarpseilerklassen i år også. Nå med sin nye 34-foter.

Listen over aktuelle båter til nomineringen av årets båt var lengre enn noen gang, så bare det å bli nominert er en seier. Det er vi journalister i juryen som setter opp listen over aktuelle båter. I år var listen på over 60-båter. Bladene som er med er foruten Seilas, Bådnytt fra Danmark, Båtnytt fra Sverige, Die Yacht fra Tyskland, Yachting World fra England, Voile fra Frankrike, Yachtrevue fra Østerike, Swissboat fra Sveits, Yacht & Sail fra Italia og Yate fra Spania.

    For å komme på listen må båten være en nyhet. Den trenger ikke være på vannet, men tekniske data og pris må være klar. Verftet må også kunne stille båten til testing i Nederland eller i Barcelona. Det nomineres fem båter i hver klasse, men det plukkes også ut reservebåter. Erfaringsmessig er det ikke alle verft som klarer å stille båt til test.

Ny kategori

Som i fjor blir det delt ut pris for beste familieturseiler, beste luksusbåt, beste skarpseiler og spesiell pris båt. I år vil det også bli delt ut pris i egen kategori for flerskrogsbåter. Under nomineringsmøte ble det lang diskusjon over hvilke kategorier forskjellige båter skule høre sammen under. Utfordringen ble å plassere de store båtene fra billigverftene, og de små båtene fra verftene som leverer kostbare kvalitetsbåter. Løsningen ble å legge størrelse til side, og plassere de store modellene fra masseprodusentene i familieturseilerklassen.

Demokratisk valg

Ut fra listen ble en del båter strøket. Eldre modeller med fornyete detaljer, båter som ikke var klare, eller båter som var for gamle røk først. Dette ble gjort samstemmig. Videre ble båtene delt inn i kategorier hvor alle stemte på hvilke fem som skulle bli nominert. I familieturseilerkatergorien og skarpseiler klassen var det svært mange kandidater og flere sterke båter falt ut. Til slutt satt vi med en liste over aktuelle båter som vi stemte på, og båtene som fikk flest stemmer ble nominert. Det var ekstra mange spennende nyheter i år, så en del sterke kandidater fikk ikke plass på listen. I noen tilfeller skilte kun et poeng. Listen inneholder derfor 25 av over 60 nyheter som journalister i Europa syns er mest spennende og viktige for markedet.

Prøveseilinger

Båtene vil bli seilt enten utenfor Ijmuiden i Nederland i september eller Barcelona i November. 15 båter skal testes i Nederland og 10 i Spania.  Prøveseiling vil danne grunnlag for valget av vinnerne. Også dette foregår ved avstemning blant juryen. Vinnerene blir kåret i januar 2010.

Nominerte båter

Skarpseilere

Arcona 340

First 40

Grand Soleil 46

J/97

Winner 12.20

Familieturseilere

Bavaria 32

Delphia 47

Dufour 405

Ovni 445

Sunbeam 30.1

Luksus turseiler

Allures 51

Feeling 52

Hallberg-Rassy 372

Jeanneau 57

Saare 41

Spesiell klasse

Comet 21

K 650

Olsen 38

SeaScape 18

Tofinou 12m

Flerskrog

Catana 41

Dragonfly 28

Lagoon 400

Lipari 41

Outremer 49