Elan tar den helt ut med ny modell
Elan 310 minner mest om en liten Volvo Ocean Race båt. Tøffere kan det ikke bli. Båten kommer til høsten.
En rimelig båt med seilegenskaper man ellers kun finner i mye større båter vil gjøre at aktive seilere kan realisere sin drøm uten å måtte vente til man har tjent seg rik, står det i informasjonen Seilas har fått fra Tony Jones i Premier Yacht Sales som selger Elan i England. Båten kommer fra Design Humphreys Yacht Design, slik som de andre fra Elan. Designkontoret har utviklet den russiske Volvo Ocean Race båten samt en Open 60 for Vandee Globe.
Lett og stabil
Elan 310 erstatter Elan 31, og nyheten som både er større og bredere vil bli lettere enn forgjengeren. Vektforholdet i forhold til lengden er på 158 på nyheten mot 197 på Elan 31 som også er enn rask båt.
Nyheten får en moderne T-kjøl med mye vekt helt i bunn som gir optimal stabilitet. Doble ror gir muligheter for et mer optimalt akterskip, og båtens form gir økt skrogstabilitet, noe som gjør at man kan seile med mye duk oppe. Båten deler her folosofien til Open-båtene og Volvo Ocean Race. Elan 310 har også fått en knekk mellom undervannskroget og side skroget som skal gi økt stabilitet.
Båten får et uttrekkbart baugspryd for assymetriske forseil.
Mindre enn Sun Fast 3200
Elan 310 minner mye om Sun Fast 3200, men er litt mindre i alle mål. Skroget er en halvmeter kortere og båten veier 200 kilo mindre. Elan 310 har en mer normal cockpitløsning med en rorkult. Den får også storseilsskjøte foran rormannen. Prisen på Elan 310 er ikke klar, og det blir spennende å se hvor den havner i forhold til Sun fast 3200 som ble kåret til årets båt i 2007.
Ingen innredningstegninger
Elan 310 vil få to lugarer i følge informasjonen vi har fått. Ut fra dekkstegningene ser det ut til at verftet gått for en konvensjonell løsning med køyer i forpiggen og toalett og stikklugar bak. Luke i cockpitsbenken på styrbord side tuyder på det. De har dermed ikke valgt løsningen med toalettet foran og to akterlugarer slik som på Sun Fast 3200
Stor konkurranse
Nyheten kommer i et segment hvor First 31.7 nærmest var alene ved siden av Elan 31. På 80-tallet var det et stor marked for båter i denne størrelsen. Det har det ikke vært i de siste årene, men dagens markedssituasjon kan endre dette. Det har blitt i år lansert to sterke kandidater til Elan 310 med A 31 og J/97.
Elan 310 vil få verdenspremiere under Southampton Boat Show i september.
Noen data
Boat Design Category A “Ocean”
Length max. 10,185 m
Hull length 9,252 m
Length at waterline 8,71 m
Beam max. 3,22 m
Draft 1,9 m
Airdraft (incl. 1m antenna) 14,220 m
Unladen weight 3300 kg
Manufacturer’s recommended load 870 kg
Displacement max. 4,2 t
Ballast 1140 kg
Engine power max. 8,6 kW / 13,3 hp
Fuel capacity 50 litres
Water capacity 150 litres
Holding tank (optional) 70 litres
Gas bottles (propane/butane) 2 kg
Maximum crew 6 persons
Cabins 2
Berths 4 + 2
Mainsail 30,15 mı
Genoa 23,47 mı
Genaker 75 mı
I 12,25 m
J 3,58 m
P 12,05 m
E 4,13 m
Design Humphreys Yacht Design