Seilas kommer til abonnenter i disse dager.
Palli Gardasson har gode tips i neste Seilas og anbefalte den valgte dynamoen.
Vår motorekspert Christian Zaborowski hjalp til med monteringen av dynamoen.
Vi valgte en Iskra dynamo på 70A

Byttet dynamoen

Det enkleste grepet for å oppgradere strømanlegget i den 23 år gamle båten er å la motoren lade batteriene mer effektivt.

Publisert Sist oppdatert

Vi bruker en Twostar 36 fra 1986 som en arena for tips og råd for en bruktbåt. I Seilas nummer 6 som snart kommer i handelen var strømekspert Palli Gardarsson fra Isbåter på besøk. Han mente det var på høy tid å bytte ut de gamle ledningene, men mente at en ny dynamo ga mest utelling for pengene.

For maritimt bruk

Gardarsson mente at Iskra dynamo var bra, men heller ikke så kostbar. På grunn av tynn reim på den gamle Volvo 2002 motoren kan jeg ikke ha en kraftigere dynamo enn 80 amp. Den jeg har montert har 70 amp. Jeg søkte Iskra dynamo på internett og fikk treff hos en bilglassforhandler. Porsgrunn Bilglass som sendte den til meg for rett under 2000 kroner, som var en lavere pris enn jeg hadde forventet.

Tre ganger lading

Strømeksperten mener at dynamoen på eldre motorer har dårlig effekt og mente at min gamle ikke ga mer en 25 amp. Med den nye dynamoen på plass får jeg ladet batteriene like mye på en times kjøring, som jeg måtte kjøre nesten tre timer før for å gjøre.

    Dagens nye Volvo Pentaer har en dynamo på 115 amp.

Passet akkurat

Iskra dynamoen er litt større enn den originale, men den kom på plass, akkurat. Det følger med en OK oppkoblingsanvisning. Utfordringen var å finne ut hva som var hva av de ledningene som stod på den gamle dynamoen.

    Til høsten skal hele det elektriske opplegget byttes. Vi skal også teste Lithium batterier for forbruk. Med ny dynamo er første del på det nye mer effektive elektriske anlegget på plass.

Du finner mer smarte strømtips fra Palli Gardarsson i Seilas nr. 6 som snart er i salg.

Nå er Twostaren klar for ferien.