Weum vil bruke Tec7 til å lime fast kebony-platene. Det har bedre heft enn Sikaflex.
Beslaget skal senkes ned i treverket. Det blir en utfording å få luken helt i flukt med benken, fordi luken har slått seg litt.
Weum bruker en sag med tynt blad for å sage ut cockpitluken.
Kebonytreverket ser meget likt ut som teak.

Test av Kebony

Vi er i ferd med å se om teak-alternativet holder hva produsenten lover.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Båtsnekker Jostein Weum tilpasser Kebony-platene levert fra Sandøy Båtdekk

Firmaet Kebony starter for 12 år siden med utvikling av en helt nye måte å herde lyse tresorter på. Kort sagt består Kebony-tre av at man tar vanlige, ikke-truede tresorter som lønn og furu og tilfører dem bærekraftige egenskaper.

Ved å tilføre treverket en væske basert på planteavfallstoffene fra sukkerutvinning,  og så varme det opp til over hundre graders celsius oppgraderes og herdes egenskapene i treet slik at blir hardere og får lengre levetid.

                Væsken blir sprøytet inn i treet, enten inntil kjernen som i furu, eller gjennom hele treverket som i lønn, bøk og ask. De fleste lyse tresorter egner seg til kebonering, men hittil er det furu, ask, lønn og bøk som benyttes. Til båtindustrieen brukes lønn.

Bedre enn teak

– Resultatene fra testingen viser at Kebony-tre er like god som teak, og faktisk bedre på noen områder, forteller Sørlien. Etter herdingen reduseres bevegelsen i treet med inntil 50 prosent, avhengig av tretype. I tillegg forbedres slitestyrke og motstand mot råte vesentlig. Varigheten forlenges også betraktelig ifølge Jarle Kristoffersen hos Sandøy Båtdekk AS..

Blant Kebony-treets egenskapene er også at det er enkelt å holde rent og krever minimalt med vedlikehold. Treoverflaten er jevnere, noe som igjen gjør det vanskligere for skitt å feste seg. Både hardheten og stivheten har ifølge Sørlien vise seg å være bedre i Kebony-tre enn i teak. Visuelt sett harmonerer kebonert lønn mye med teak, også ettersom det gråner naturlig etter en stund.

Like dyrt som teak

Prosessen tar to døgn, noe som gjør at prisen blir høyere enn for vanlige ubehandlede eller impregnerte treprodukter. Lang levetid og minimalt behov for vedlikehold og etterarbeid gjør imidlertid at kebonytreverket på sikt kommer godt ut økonomisk.  Prismessig kommer derfor Kebony ut omtrent som teak. Vi legger kebony på cockpitbenker og på brodekket.Det koster litt under 10.000,- med moms for de tre kebony bitene som Sandøy Båtdekk har produsert etter mål. Snekker Jostein Weum ble engasjert til å montere kebonyplatene. Utfordringen ligger i å få det pent rundt luka i cockpitbenkene. For å få teak på dørken på Hanse 350, koster det litt over 10.000,-, så skal det bli lønnsomt å etterbestille må du gjøre monteringsjobben selv.



Mørk farge


Vi har pusset ned teakdetaljene i cockpiten på den gamle båten for å matche fargen. Kebonyen er litt mørkere, men matcher fargen forbausende godt. Tiden vil vise om det gråner på same måte. Om det har like god antisklievne og holdbarhet.
Snekker Jostein Weum har stor tro på produktet og har bestilt Kebony til sin egen båt. Til den har han bestilt skurlast, og skal sage ut stavene selv, fordi cockpiten har kurvet form.