Søk i arkivet

Seilene lå på dekk i Skagen for å gi mer plass under dekk. Bare seilene er verdt mer en hva gutta betalte for båten.
Seilene lå på dekk i Skagen for å gi mer plass under dekk. Bare seilene er verdt mer en hva gutta betalte for båten.
Cockpiten er enormt stor.
Cockpiten er enormt stor.
Båten har rorkult som alle moderne regattabåten i denne klassen. Også i TP52 klassen velger de fleste nå rorkult.
Båten har rorkult som alle moderne regattabåten i denne klassen. Også i TP52 klassen velger de fleste nå rorkult.
Hele forpiggen er svart som natten. Her er det god plass til seil. Dassen til babord,
Hele forpiggen er svart som natten. Her er det god plass til seil. Dassen til babord,
Under dekk går det alle mulighe trimliner. Fra dem drypper det vann.
Under dekk går det alle mulighe trimliner. Fra dem drypper det vann.
Køyene streker seg bakover langs cockpiten.
Køyene streker seg bakover langs cockpiten.
Det er malt hvit i område du kommer ned i båten. Eller er alt umalt karbon.
Det er malt hvit i område du kommer ned i båten. Eller er alt umalt karbon.
Må du, så er det mulig. Doen er plasser sammen med seilene foran masten. Her finnes det ingen dør, men resten av gutte er vel på dekk og seiler.
Må du, så er det mulig. Doen er plasser sammen med seilene foran masten. Her finnes det ingen dør, men resten av gutte er vel på dekk og seiler.
Byssa er minimal, men gjør jobben under regattaseiling.
Byssa er minimal, men gjør jobben under regattaseiling.
Arkivbilde av båten.
Arkivbilde av båten.

Over 16 knop mot Brofjorden

Som å kjøpe en Ferrari til prisen av en Golf, sier skipper Christian von Trepka. Se innredningsbilder og film av den rå båten.

Store bildet: Christian von Trepka foran Al Capone i Skagen.

Vennegjengen fra Bundefjorden betalte bare 1,2 millioner for regattabåten som kostet ti millioner for to år siden.
– Vi måtte betale mer enn det for båten, transport, moms og en del arbeide måtte gjøres før båten ble vår, sier Christian von Trepka når vi spør ham om ryktet, at de fikk båten så billig.

Super lett og rask
Tøff og rå som en Volvo Ocean Race båt. Båten veier 4,5 tonn, men skroget veier bare 600 kilo.
–    Da vi fikk båten var den ute kjøl og mast. Hadde vært gøy å satt på en 200 hester på hekken for å se hvor raskt den ville gått, sier Christian Lattermildt.

Serverer kaffe i full plan

Gutta hadde en fantastisk seilas hjem fra Skagen. Gutta brukte fire timer hjem fra Engelsviken i Østfold til Malmøya i Oslo.
– Det gikk til tider steady over 16 knop. I flatt vann er det meget komfortabelt om bord. Vi kunne drikke kaffe mens vi kostet av gårde. Det hadde vært fint mulig å sitte på akterdekket å spille kort, forteller medeier Tom Richard Rasmussen.

Raskere en Fram
Espen Guttormsen seilte kongens gamle båt «Norsteam« sammen med NSFs ungdomslag. De lå lenge ved side om side med Al Capone. Guttormsens båt er ti fot lengre.
–    Når Al Capone planer har vi ikke sjanse til å følge den. Til tider gikk de mye fortere enn oss. Men vi var heldigere med veivalget den siste biten inn mot mål så vi var før dem i havn, forteller Guttormsen til Seilas.

Ingen komfort
I motsettning til Kongen gamle båt, har Alcapone pumpedo, men noe særlig mer komfort om bord er det ikke. Båten er svart som kullfiberen, fordi maling gir økt vekt. Foran masten er det helt tomt.
    – Båten er meget praktisk under regatta. Det er god plass til å legge alle seilene i den åpne forskipet.
Når Seilas besøkte båten lå gutta fremdeles i køyene for å samle krefter etter HH Skagen Race. Køyene ligger på rad og rekke bakover på siden av cockpiten. Som på en Volvo Ocean Race båt må du åle deg til køys. Her finnes det en do, men den står åpent foran skottet ved masten.

Se flere innredningsbilder under bildespesial.

Filmer fra Al Capones hjemtur fra Skagen.

Mot Väderöarna

Mot Oslo

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen