Den nye 34-foteren vil få samme stil som Arcona 430 som her på bildet.
Arcona 430 under prøveseilingen utenfor Nederland i fjor høst.
Arcona 340 har to lugarer.
Høy rigg og lang vannlinje på nye Arcona.

Arcona 340 snart på vannet

Arcona 430 imponerte Årets båt juryen. Nå kommer lillesøsteren som du kan se i Vollen i slutten av mai. Prisen er slett ikke ille.

Publisert Sist oppdatert

Arcona 430 var den store positive overraskelsen under testseilingen av de nominerte båtene til Årets båt i Ijmuiden i høst. Arcona 430 var båten de færreste hadde noe forventinger til, men som ble satt på topp på listen av de fleste av journalistene som deltok i testseilingen.

    Sør Europeerne syns den var for konservativ og kjedelig å se på, men alle fikk en overraskelse når den var under seil. Den var svært sporty og rask, samtidig velbalansert og vennelig. Alt fungerte slik det skulle.

Du kan lese mer om Arcona 430 her.

Lillesøster på 34-fot

Årets nyhet fra Aracona er 340. Alize Yachts AS som holder til på Vollen i Asker har bestilt inn en båt, og den vil bli levert på slutten av mai, kanskje begynnelsen av juni. Båten er bygget på de same prinsippene som storesøsteren på 43 fot som ble kåret til Årets båt i Performance-klassen. Båten vil bli en sterk utfordrer i R33 klassen mot X-34, Dufour 34, Elan 340, Salona 34 og Dehler 34.

Lettere og like mye seil

X-34 vil nok være Arconas argeste konkurrent både i markedet og på regattabanen. Begge båtene har den elegante skandinaviske touchen og er velbygde. Dataene og innredningsløsningen er også svært lik. Arconaen har lengre vannlinje og er helt rett i baugen.

    Arcona vakuumstøper sine skrog og dekk. De bruker også vinylester til å binde glassfiberen tvers igjennom. Det kan være årsaken til at skroget på den svenske nyheten er 400 kilo lettere. X-Yachts har også en stålramme i bunn av båten som stiver den opp som gir økt vekt. Totalvekten på Arcona 340 er 700 kilo under X-34, men Xen har 300 kilo mer i kjølen.

    Seilarealet er svært likt. X-34 har to kvadratmeter større storseil, mens Arconaen har to kvadratmeter større fokk. Spinnakeren på den svenske utfordreren er 8 kvm mer.

    Båten er tegnet med en 106 prosent fokk, men har vantene plassert litt inn på dekk i motsetning til X-34 som har dem helt i skrogsiden. Det er mer praktisk med tanke på å bevege seg på dekk med vantene litt inn, men brede salinger gir bedre effekt rent konstruksjonsmessig.

Litt billigere

Kjøper du Arcona nå får du den billig. Båten selges i svenske kroner, noe som er svært kunstig om dagen. Prisen starter på 1.216.000 svenske kroner uten moms. Det blir ca 1,25 millioner norske med moms, og det er med seil. Du kan dermed få Arconaen til en lavere pris enn en X-34, men du må kosten på den en hel del for å få den regattaklar. Rodrigg som er standard på X-34 koster 39 000, tyskerskjøte 24 640. Den blir også levert uten rullefokk, landstrøm, dusj på hekken og har heller ikke teak i cockpit, men sprayhood er standard.  Med sjøsetting, spinnakerutstyr, foldepropell og varmeapparat, så er prisen godt over 1,5 millioner kroner.

X-34 starter på 1,4 millioner, men er bedre utstyrt som standard. Den har teak i cockpit, rodrigg, tyskerskjøte og magicwheel akterstagstramming, men uten seil. X-Yachts har en gunstig utstyrspakke som koster 200 000 som inkluderer seil, spinnakerutstyr, elektronikk, bunnstoff mm.

Les mer om X-34 her.

Du kan lese tast av X-34 mot Dehler 34 her.

  Arcona 340 X-34
LOA 10,40 m 10,36 m
LWL 9,40 m 9,09 m
Bredde 3,45 m 3,40 m
Dybde 1,95 m 1,90 m
Vekt 4.800 kg 5.500 kg
Ballast 1.900 kg 2.200 kg
Storseil 37,8 kvm 40,0 kvm
Fokk 27,6 kvm 29,4 kvm
Spinnaker 100 kvm 92,5 kvm