«Ericsson 4» i miniversjon
«Ericsson 4» i miniversjon
«Ericsson 4» i miniversjon
«Ericsson 4» i miniversjon

«Ericsson 4» i miniversjon

Samme konstruktør og design som de raskeste Volvo Ocean Race båtene, men til en pris og størrelse som passer deg.

Publisert Sist oppdatert

K650 er et samarbeidsprosjekt mellom designer Juan Kouyoumdjian som har tegnet Ericsson 3 og 4 og båtutstyrsprodusenten Karver som har gått sammen og startet Yum Boats. Båten ble til under et uformelt lunsjmøte hvor de snakket om hva slags båt de selv kunne tenke seg å ha. Båten er derfor utviklet etter designeren og båtutstyrsprodusentens egoistiske tanker, ikke av kommersielle hensyn.

Stor stabilitet, mye seil

Skrogformen er typisk Juan Kouyoumdjian. Stor bredde med hard overgang mellom undervannskrog og sideskrog. Båten har som Ericsson 4, hans siste Volvo Ocean Race konstruksjon, mye volum i baugen. Skrogformen gir stor stabilitet som gjør at man kan bruke mye seil.

    Selv om båten er bred, vil den våte flaten være minimal. For å finne optimal skrogform har en avansert datamaskin med 328 prosessorer regnet 24 timer i syv dager for finne det beste resultatet.

Enkel kjøl

Det er skroget og mannskapsvekten, ikke kjølen som gir den store stabiliteten. Båten har ingen svingkjøl som Volvo Ocean Race båtene, men en mer praktisk vippekjøl som klappes bakover, noe som gjør at båten kan seile inn på grunt farvann. Denne kjølen veier 275 kilo.

    Båten har doble ror som Volvo båtene, og har en spesiell ordning der det ytterste roret svinger mer enn det innerste i et slag noe som gir bedre manøvrering og redusert motstand.

Avansert rigg

Seilføringen er svært lik Volvo-båtene. Masten er også flyttet bakover som er en trend. Det gir et større forseil uten at det er overlappene. Mast og bom er av kullfiber og masten har også vingeprofil og vil rotere. Her er den mer avansert enn Volvo –båtene. I baugen har den et to meter langt baugspryd. Dekksutstyet vil gjøre håndtering og trim til en lek.

Vindsurferteknologi

Båten blir bygget av Cobra International. Dette verftet bygget kostbare og avanserte seilbrett på 80-tallet, men skiftet strategi, og startet heller å bygge brett for andre merker. I dag bygger Cobra 80 prosent av alle seilbrett på markedet. Nå bygger de også seilbåter som K650.

Billigere en Melges 24

K650 koster 32 525 euro uten moms. Med en kurs på 8 vil det bli omtrent 325 000 norske kroner med moms. Dekksutstyr er da inkludert, men ikke seil. Båten kan lette trailes etter bil. Den kan settes på vannet enten med kran eller rampe. Båten kan rigges på 10 minutter.

Spesifikasjoner

Lengde: 6,5 meter

Bredde 2,5 meter

Dybde 2,3/0,6 meter

Vekt. 705 kg

Ballast 275 kg

Mannskapsvekt 325 kilo

Storseil 23 kv

Fokk 17,5 kvm

Gennaker 65 kvm

K650 er ikke alene om en slik båt på markedet. Fra nederland kommer CQ-6 med mange av de samme ideene. Du kan lese om båten her.

Se youtube film av K650 her