Salongen ligger i nivå med cockpiten over innredningen.
Plantegning
Båten har en innredning på flere nivåer.
Båten vi ha stors soltak og skyvevinduer i overbygget. Her er også inngangen til båten.
Ny seilbåtidé
Per-Gunnar Thoresen presenterer tegningene for Seilas.

Ny seilbåtidé

Oppfinner Per-Gunnar Thoresen har designet en 38-fots motorseiler med ny innredningsløsning.

Publisert Sist oppdatert

Per-Gunnar Thoresen er en tusenkunstner med mange idéer. På 90-tallet utviklet han en vingmast i kullfiber som ble produsert og prøvd ut på en Comfortina 32. Masten fikk stor omtale, også her i Seilas, men slo ikke gjennom. Men Thoresen og hans samarbeidspartnere utviklet masten videre.

Liker motorseilere

Thoresen foretrekker høy komfort fremfor rå seilegenskaper. Med vingmastprosjektet endte han opp med to båter, men valgte å selge Comfortinaen, og seilte videre med sin danske motorseiler, LM 27.

    – Til tross for at denne er fem fot mindre, virker den nesten like stor. Dette fordi båten er innredet helt annerledes. LM 27 er en mye hyggeligere feriebåt, med salong i cockpit. Båten seiler naturligvis ikke så godt som Comfortinaen, sier Thoresen til Seilas.

Nytenkednde motorseiler

Per-Gunnar Thoresen har lang erfaring med Autocad-tegninger og har utviklet en rekke patenter. Uten å gå på akkord med det beste fra LM 27 har han tegnet en moderne motorseiler som skal ha så optimale seilegenskaper som mulig. Idéen er ikke langt fra Moody 45 DS. Den sentrale ideen er å flytte salongen opp i cockpithøyde. Salongen vil ha et stort soltak som kan åpnes. Den vil også ha store vinduer med 360 graders utsyn, hvorav vinduene på siden er skyvevinduer og vinduet bak kan sveives ned som på biler. Salongen vil være en kombinert cockpit og salong, og seilene betjenes med innvendige vinsjer. Her er det også en innvendig styreposisjon, og her er det et stort dasjbord med plass til kartplotter, radar, ekkolodd, VHF og AIS, samt autopilot og vindinstrument og kartbord for papirkart. 

    Innredningsløsningen vil frigjøre plass under dekk. Den tradisjonelle salongen nede er erstattet av en stor lugar med dobbeltkøye. Med enkle håndgrep kan denne lugaren på få minutter gjøres om til en enkel salong på dagtid, og avlaste salongen oppe når båten har mange gjester om bord. En plass hvor barna kan spille spill og tegne etc.

Frigjør idéene

Thoresen håper å få bygget båten, og håper at noen av leserene av Seilas vil tenne på ideen.

     – Jeg har i lang tid tenkt de mest nærliggende tanker for en oppfinner, - beskyttelse av idéene, - og å sørge for at andre ikke stjeler ideene og fratar oppfinneren all mulig sjanse til utbytte av sitt strev. Men så evner jeg likevel å se mulige fortrinn av en frigivelse og gjengivelse av tegningene i Seilas. Jeg tror at jeg ved presentasjon av tegningene i bladet og på seilas.no vil være den som best får logget responsen i markedet, og som da evt. kan få organisert en innsats mot produksjon av båt. Jeg håper innsparte kostnader på patentbeskyttelse skal gi en rimeligere båt. Er først interessen såpass stor at en produksjon er mulig, bør støpeformer og annen produksjonsteknologi gi det  konkurransefortrinn produsenten trenger for å kunne produsere til en fordelaktig pris, sier Thoresen til Seilas.

Du finner Per-Gunnar Thoresens nettsider her.