RS Feva-importøren konkurs

Trondheimsfirmaet Flying Start, den norske importøren av RS-båtene har gått konkurs, men seilforeningene som har bestilt RS Feva blir ikke berørt.

Publisert Sist oppdatert

I en unik avtale mellom importøren, Norges Seilforbund og Morten Bergesens selskap Havfonn kunne norske seilforeninger kjøpe inntil 75 tomannsjoller av typen RS Feva til meget gunstige priser. Mange foreninger har benyttet seg av dette tilbudet, og til nå er 54 båter solgt til mange foreninger. 

Konkursen i importfirmaet Flying Start berører ingen av seilforeningene som har kjøpt båter, forteller prosjektansvarlig i Norges Seilforbund Per Christian Bordal. - Depositum som er innbetalt står trygt plassert på en klientkonto hos en advokat, så ingen blir skadelidende, sier han til Seilas. Bordal er svært entusiastisk for dette prosjektet som han mener er av stor betydning for norsk seilsport.

Etter hva Bordal forteller er det flere som er interessert i agenturet for RS-båtene,som også inkliderer tremannsbåten RS Elite. Sistnevnte hadde Flying Start  importert to av for egen regning, noe som var en direkte foranlednng til konkursen.

I Danmark har man et tilsvarende prosjekt der rederiet Torm har gått inn som sponsor. Her finnes allerede 200 båter i aktiv regattaseiling. I Danmark snakker man nå derfor om perioden før og etter RS Feva.

De første båtene som er solgt til norske foreninger kommer til Norge i en container i månedsskiftet mars/april.