Søk i arkivet

VIVACE kan leveres med doble ratt som er unikt på en båt på 34-fot.
VIVACE kan leveres med doble ratt som er unikt på en båt på 34-fot.
Første skroget er ute av støpeformen.
Første skroget er ute av støpeformen.

Vivace, ingen kopi

Vi kalte den nye danske sportsbåten en kopi har HP 1030. Det er mannen bak  Vivace, Lars From, svært uenig med oss i.

Lars From har fått mange kontakter fra lesere av seilas.no med spørsmål om prisen på Vivace, og om den matcher HP1030 på dette punktet. Lars From har derfor sendt oss en lang e-post for å forklare forskjellen mellom båtene og hvorfor Vivace blir dyrere enn hva HP1030 ble annonsert for.

Ingen billigbåt
Nøyaktig pris er ikke klar, men Lars From antyder en pris på 139 000 euro fr seilklar båt med dacronseil og 29 hk diesel. Med dagens eurokurs vil båten havne på ca 1,5 milloner med moms og utstyr.
   
Kun lengden er lik
Lars From mener at Vivace er et helt annet konsept. En annen måte og lage en hurtig båt på. From kaller båten sin en crossover, en båt til tur og kappseilas på best mulig måte. Båten vil bli CE-A klassifisert, noe som setter store krav til løsninger.    – HP1030 er på alle måder vægtoptimeret. Den er udrustet minimalt, og designet så den er enkel at producere.
En båd der planer tidlig. Med andre ord, en racerbåd. Ikke et ondt ord om den, det er en meget fin båd.
En meget anderledes båd, og langt væk fra det jeg vil med VIVACE, skriver From i e-post til Seilas.

Større stabilitet
Vivace blir en relativt smal båt med høy ballast. Det gir liten våt flate, samt muligheter for å føre mye duk. Bulben vil veie 1700 kilo og sitte på et hult kjølblad av rustfritt stål. Dette gir båten et svart høyt rettende moment, og bulben vil veie 500 kilo mer enn på HP 1030. Båten vil fungere bra uten syv seilere på ripa, og være ideell for single og dubbelhanded seilas.

Brukt fem år

Starten på Vivace-prosjektet startet for over fem år siden. Lenge før HP1030. Lars From er tidligere brettseiler, og har utviklet seil og finner for denne sporten. Han er også eier av en Banner 28 Racer MKII, som han mente han kunne gjøre mye ut av uten at det skulle gå utover seilegenskapene.

Modifisert Corby 33
Lars From kom over støpeformene til Corby 33, en båt som passet godt til ideene hans. Skroget har fått litt høyere fribord og hekken er forlenget med en fot. Kjøl, ror  og rigg her helt nytt. Det er også dekket. Den nye hekken vil gi båten bedre sløreegenskaper, uten at det går utover kryssegenskapene.

For tur og shorthandseiling
Dekket vil bli fritt for skjøter og tau. Hekken er åpen, men kan lukkes med en kase på hekken under turseilas. Cockpitdørken bak vil være to meter bred, og være perfekt for soling. Storseilskjøte er bak rorkulten og gjør det mulig å ha et stort cockpittelt med ståhøyde. Cockpitteltet kan til og med brukes under seilas.
    Riggen er laget for shorthandseiling og skal være enkle å trimme. Storseilet vil få en stor akterliksbue. Lars From har utviklet et enkelt system for å twiste storseilet riktig ved hjelp av å trimme mastetoppen.
    Båten vil bli levert uten baugspryd, men vil ha et avtagbart baugspryd som kan brukes med Code Zero seil.

Åpen innredning

Innredningen vil bli spesiell. Den skal bli bygget helt åpen, men med muligheter for å lukke igjen. Køyer og benker vil være montert svevende, med belysning fra undersiden. Båten får fullståhøyde. Alle skott køye og benker vil bli laminert fast til skroget som gjør båten meget stiv. Innredningen skal kunne endres etter behov.

Velkjent verft
Vi skrev feilaktig at båten vil bli bygget på et nytt verft. Det er feil. Det vil bli Aars Verft som skal produsere båten. Dette verftet har bygget båter siden 1989, bla Afrodite 101 og Granada 410 og 310.

– Vivace bliver helt sin egen, og langt fra hvad der er på markedet i dag – specielt teknisk, skriver Lars From til Seilas.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen