Grand Soleil 43 har fått doble ratt og åpen hekk.
Forpiggen i Grand Soleil 46
Detalj fra akterkabinen på Grand Soleil 46. Sjekk den sorte innerlineren.
Salongen på Grand Soleil 46
Salongen på Grand Soleil 46
Kunden ønsket et fast feste for storseilskjøte.
Elegant dekk
Grand Soleil 46
Kartbordet på tvers av båten gjør det mer luftig under dekk, men Boero tror at konvensjonelt kartbord slår bedre ann i Norge.
Flott bad i Grand Soleil 46
Tauverket matcher stilen om bord.
Alberto Boero i Grand Soleil har fått krevende kunder.

Større og mer kresne kunder

Alberto Boero i Grand Soleil forteller at tidene gir verftet nye utfordringer. Vi har sett på Grand Soleils siste modeller og snakket med eksportsjefen.

Publisert Sist oppdatert

Alberto Boero er eksportsjefen til Grand Soleil. Vi møtte ham under messen i Dusseldorf i forrige uke om bord i deres splitter nye 46-foter.

Kravstore kunder

Båten vi sitter i er bygget for sjefen for Hall Spars i Europa. Hall Spars lager avanserte kullfibermaster. Det er kundens andre Grand Soleil, en kunde som satte høye krav. Båten er nærmest skreddersydd til kunden.

    –Teakdekket har en annen bredde på stavene enn det vi pleier å bruke. Natene er grå. Storseilskjøte har ingen løygang, det går kun til et punkt i cockpiten. Masten er selvfølgelig fra Hall Spars. Båten har dessuten et avansert hydraulisk system for å trimme riggen.

Tilpasser måleregler

I høst har Grand Soleil levert en rekke kundetilpassete båter. En av båtene har blitt bygget med avansert vakuumstøp som har gjort skroget noen hundre kilo lettere. Ellers blir båtene tilpasset IRC for noen kunder mens andre ønsker ORCi tilpassede båter.

–Vi leverer rigg, kjøl og ror som gir maksimal uttelling under regelen, forteller Boero.

Halvparten på eksport

Alberto Boero er meget imponert over hva Briz har fått til i Norge.

– Grand Soleil er typisk middelhavbåt, men falle i god smak i Norge også. Han mener at kjøpere i Nord Europa ønsker båter med L-bysse som er en bedre løsning for bruk i sjøen, mens Grand Soleils modeller stort set har hatt langsgående bysser. Disse har en fordel ved regattaseiling fordi plassen mellom salongen og byssa er fin for å dra seil.

    Halvparten av båtene vi selger går på eksport. Norge er et viktig marked for oss, forteller Boero, som ikke legger skjul på at han håper det blir en Grand Soleil 46 i Norge til sommeren.

Elegant design

I dagens marked nytter det ikke å sitte på gjæret. Produktene må utvikles. Grand Soleil har ikke sovet. Den nye 46-foteren er en lekkerbisken. Det kundetilpassede teakdekket gjorde seg godt, overraskende var den samme stilen å finne på den splitter nye Delphia 47, som viser at polakkene henger med på design.

    Glassfiber innerlineren på den nye Grand Soleil 46 var svart, noe som gir et inntrykk av kullfiber. Det er mange rette glatte flater, som noen steder blir brutt av lekre buede detaljer. Det aktre badet kunne vært solgt i designbutikk i Bygdøy Allé.

Ny 43-foter

Vi fikk også en titt i Grand Soleils nye 43-foter. Skroget er ikke nytt, men dekk og cockpit. Båten har blitt noen hundre kilo lettere. De fleste kiloene ser spart i hekken som nå er åpen. Båten har også fått doble ratt.