Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Ungdommen utfordrer X-Yachts
Nedgangsluka og tau gjemmes elegant vekk.
Byssa kan brukes i sjøen.
Flotte detaljer i Winner
Tyskerskjøtet går under dekk.
Remco Sol eier Winner og er bare 31 år

Ungdommen utfordrer X-Yachts

Winner blir drevet av to unge karer på 29 og 31 år. Med deres nye 40-foter skal de nå nye kundegrupper og rappe markedsandeler av de store.

Publisert Sist oppdatert

Dusseldorf, Tyskland

Winner har litt av den samme imagen i Nederland som X-yachts har i Norge. Det er sikkelig seilere som kjøper slike båter, eiere som ønsker de beste seilegenskapene.

Testvinner

Winner 10.10 vant en stor test i det tyske båtbladet die Yacht, en test hvor de slo X-34, Elan 340 og Dehler 34. Nå håper de på samme suksess med deres nye 40-foter. En båt som bygger på samme filosofi.

Klassiske linjer

Som Winner 10.10 har også Winner 12.20 et klassisk preg, både eksteriørt og interiørt. Båten har lukket hekk, og det med god grunn. Verftets eier har små barn som krabber rundt. For ham ville det være utenkelig med åpen hekk. Lukket hekk gir også mer stuerom. De vurderte å ha løse kasser på hekken, men de ville ikke vært dype nok for fendere.

Ung eier

Verftet er eiet av 31-år gamle Remco Sol. Han tok over verftet når han var 29-år gammel. Med seg har han selgeren Lennart Noorlander som fremdeles er under 30 år. De to er de eneste på kontoret på verftet. Med seg har de også 10 båtbyggere. Verftet produserer 15-20 båter i året, alle på bestilling.

    Verftet gamle eier ønsket å la andre overta, men ønsket  en dedikert person til å ta over styringen. Sol var da båtbygger hos Contest, men hadde selv vokst opp med Winner med sin foreldres båt. Den gamle eieren mente han var den riktige, og etter at Sol tok over har det også butikken kt jevnt og pent.

Satser høyt

For det lille verftet er deres nye modell en stor satsning. Flere båter var allerede solgt i det de startet opp produksjonen, men gutta er svært spendt på hvordan responsen blir på messen i Dusseldorf.

    Båten er lekker. Finishen under dekk er svært høy. Båten er mer en turseiler enn X-yachts. Prismessig ligger den også et hakk under, og gutta mener de er fult på høyden med sin danske konkurrenter. Masten står på dekk, men det fremre skottet er en del av båtens konstruksjon og er bygget opp med skumskjerne, glassfiber og tynn teakfiner på topp.

    Standard kjøl er jern, men verftet leverer også en kjøl med blybulb.