Xc-42 med Årets båt nomineringsmerke i baugen. Den skulle stått på 45-foteren.
Ny turseiler fra X-yachts
Salongen sett forfra.
Fremre bad med dør inn fra forpiggen
Løs pute mellom køyene i forpiggen.
Forpiggen er stor, men ikke like stor som sin storesøster.
Ny turseiler fra X-yachts
Ny turseiler fra X-yachts
Byssa er litt kortere på nyheten.
Flott salong.
Luken senkes den, det er også rom for tau.
Bestemor seter bak
Båten har solide vinsjer.
Xc42 ved siden av Xc 45. Ikke lett å se forskjellen.
Båten har vindskjerm som Hallberg Rassy og Najad. Falll er fort under dekk.
Også Xc-42 har nedsenkete luker.
Xc-42 er svært lik sin storesøster under dekk.
Ny turseiler fra X-yachts

Ny turseiler fra X-yachts

Xc-42 har verdenspremiere i Düsseldorf, vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland

Seilas prøveseilte Xc-45 i fjor sommer, og også i høst i forbindelse med Årets båt i Bercelona i fjor høst. Xc-45 overbeviste oss på alle måter. Gode seilegenskaper, flott innredning og smarte løsninger. Xc-42 følger opp, og kun et trenet øye kan se forskjell mellom båtene.

Båten er splitter ny, og har ikke vært på vannet enda.

Xc-42 enda bedre

Jeg liker Xc-45 svært godt, men liker Xc-42 enda bedre. Grunnen til det er at du får nesten alt i 42-foteren som du får i 45-foteren, men til en hyggeligere pris, og en mindre båter er også enklere å håndtere. OK, du har ikke plass til en motorbåt dobbeltseng i forpiggen, men etter min mening en hyggeligere normal V-køye. Byssa er noen cm mindre og badene noe snauere, men det er også alt.

Drømmebåten

Hadde journalist lønnen i Norges største seilbåtblad vært det dobbelte, og arbeidsmengden det halve ville jeg løpt rett til X-yachts å bestilt med en Xc-42. Den skulle ligget ute hele året, og til sommeren ville jeg seilt til Lofoten, eller kanskje St. Petersburg. Jeg ville også stilt opp i Skagen Race og Færderseilasen og kanskje Watski Two Star også.

Du kan lese mitt første inntrykk etter prøveseilingen av Xc-45 i sommer her.

Prisutdelig i kveld

Xc-45 kan ta den gjeve prisen å bli Årets båt i luksus klassen mot konkurrenter som Najad 505, Contest 60,  Moody 56 og Bordeaux 60.

Les om nomineringen her.