Nominert; Sun Odyssey 30i
Nominert; Bavaria 43
Nominert; Esse 990
Nominert; Biehl 88
Nominert; Kaidoz
Nominert; Truc 18 Cabrio
Nominert; First 45
Nominert; Najad 505
Nominert; Moody 45
Nominert; Finngulf 43
Nominert; Bordeaux 60
Nominert: Dufour 45
Nominert; Salona 34
Nominert: Contest 60
Dagseileren Saffier vant klassen for spesielle båter
Vinneren blant cruiser racerne: Arcona 43
Beste familiebåt: Oceanis 31

Årets båter kåret i Dusseldorf

Skandinaviske båter bet godt fra seg da Årets seilbåter i Europa ble kåret ved et storstilet bransjetreff i Dusseldorf i kveld. Seilas var med juryen.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland

European Yacht of the Year – EYOTY ble idag kåret i forbindelse med åpningen av den årlige  båtutstillingen i Dusseldorf. Ikke uventet gjorde skandinaviske båter det svært godt i kåringen, med en svensk og en dansk båt på topp i hver sin kategori.

Her er vinnebåtene og juryens begrunnelse for kåringen:

Familiebåter

Oceanis 31

Groupe Finot har tegnet skrog, dekk og rigg, mens Nauta Design står bak den vellykte familiebåten fra Beneteau. Oceanis 31 har utmerket seg ved gode seilegenskaper og generøs og praktisk innredning inkludert klassens flotteste og største toalett. Med sitt brede akterskip har båten gode unnavindsegenskaper. Akterlugaren der det går an å ligge på tvers for to personer og som har vindu som kan åpnes mot akterspeilet, er båtens sjefslugar.

Båten er lett på roret, rimelig stabil og morsom å seile. Under dekk er det full ståhøyde, mye lys  og innredningen holder god Oceanis kvalitet med lyst treverk og "parkett" på dørken. Det gir en god følelse av luksus.

LOA 9,30 m

Bredde 3,39 m.

Vekt 4620 kg.

Seilareal 47,5 kvm.

Motor Yanmar 21 hk.

www.benetau.com

Nominert var også

Delphia 26

Sun Odyssey 30i

Bavaria 43

Luksusbåter

Xc 45

X-yachts har tatt et skritt i en ny retning med sin serie av raske turbåter som ha startet med Xc 45. Niels Jeppesen har lyktes i å få frem en komfortabel, trygg og velseilende turbåt som nesten føles som en tradisjonell cruiser racer verftet ellers er kjent for. Xc 45 har aktercockpit og et tradisjonelt "positivt" akterspeil, men har ellers adoptert Orustbåtenes vindskjerm i cockpitens forkant. Det gir god beskyttelse for mannskapet som med lange sittebenker og stort bord i cockpit ikke kan klage på komforten i båtens uterom.  

Xc 45 har høyt fribord, klassisk spring, høy reling og et langt og lavt overbygg. Det gir god plass også under dekk der man har tydd til tradisjonelle løsninger, men hvor verftet imponerer med topp kvalitet på arbeide og materialvalg. Byssa en en langtursseilers drøm med riktig høyde, store flater og nok av stuerom.

Båten er bygd på tradisjolt X-vis med stålramme som fanger opp kreftene fra rigg og kjøl.

LOA 13,86 m

Bredde 4,32 m.

Vkkt 13 200 kg.

Seilareale 112 kvm.

Motor VP 75 hk.

www.x-yachts.com

De øvrige nominerte i denne klassen var:

Contest 60

Najad 505

Moody 45

Bordeaux 60

Cruiser Racere

Arcona 430

Arcona er en ulv i fåreklær, tradisjonell i stilen, men en racer på banen. Konstruktøren Stefan Qviberg har hatt en god hånd med denne båten som har bredt akterskip og et langt og rakt forskip. Moderne undervannskrog bidrar til de gode seilegenskapene som var bedre enn Farrdesignede Finngulf 43. Stort ratt og vaierstyring gir dreikte og kontrollert styring. Elegant dekkslayout med fall og liner skjult i kanaler. Mahogni og flott trearbeide i innredningen styrker kvalitetsinntrykket. U-benken utnytter plassen i salongen der kjøper kan velge mellom langsgående eller vinkelbysse, en eller to akterlugarer og ett eller to toalettrom. Vakumstøpt skrog i vinylester som for øvrig er produsert i Danmark, sparer vekt.

LOA 13,15 m

Bredde 3,98 m.

Vekt 9 200 kg.

Seilareale 128 kvm.

Motor VP 40 hk.

www.arconayachts.com

Også nominert

Salona 34

First 45

Dufour 45

Finngulf 43

Spesielle båter

Saffier 26

Dette er en båt vi neppe får se mange av i norske farvann, men hollandske Saffier 26 bekrefter trenden mot ekslusive dagseilerbåter som apellerer til seilere med landsted som har lagt de største langtursambisjonene bak seg. Saffier er en stor liten båt med god komfirt i cockpit der rormannen kan gi sine kommandoer bak et stort ratt, nokså uvanlig for en båt i denne størrelsen. Elektriske vinsjer og selvslående fokk understreker båtens senior appell. Båten mangler ståhøyde under dekk, men en god forpigg gjør det mulig å overnatte en natt eller to, også for den mer kresne. Saffier 26 har med sitt moderne undervannskrog gode seilegenskaper, men kunne med fordel ha hatt et større ror og tyngre kjøl. Bygd i enkellaminat med spant. Mange opsjoner i valg av utsyr og farger.

LOA 8,00 m

Bredde 2,45 m.

Vekt 1 600 kg.

Seilareale  29,3 kvm.

Motor Lombardini 12 hk. 

www.saffierjachten.com

Nominert var også

Esse 990

Truc 18 Cabrio

Kaidoz

Biehl 88

Journalister fra de største seilbladene i 11 europeiske land utgjør juryen som hadde 19 båter å velge mellom i fire kategorier, familieseilbåter, luksusbåter, cruiser racere og spesielle båter. Etter testseilaser i Ymuiden og Barcelona ble juryens dom kjent under en bransjemiddag i Hollywoodstil i kveld.

Juryen består av Curt Gelin fra Båtnytt Sverige, Henrik Hansen Bådnyt Danmark,  Loick Madeleine, Voile Frankrike, Jochen Rieker Yacht Tyskland, Matthew Sheahan, Yachting World, Daniel Wälti, Swissboat, Luis Gazzari, Yacht Revue Østerrike,  Carlos Serra, Yate Spania, Vanni Galgani,Yacht & Sail Italia, Jan  Briek og Bertel Kolthof  Waterkampionen, Holland og Axel Nissen-Lie og Mikkel Thommessen, Seilas Norge,

Fem kriterier ble lagt til grunn for beregningen,  1 Seilegenskaper, 2 Innredning og volum, 3 Byggekvalitet og finish, 4 Innovasjon og design samt 5 Valuta for pengene