Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste
Grand Soleil i Porefino
Elegant under dekk.
Italiensk design på sitt beste
Italiensk design på sitt beste

Italiensk design på sitt beste

Nye Grand Soleil 46 er en fryd for øyet. Se bilder av den lekre båten.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Grand Soleil ble første gang vist under Genova messen i høst, og blir ett av trekkplastrene til Dusseldorf-messen neste uke. Båten er svært lik 54-fotern som verftet lanserte for ett år siden. Også denne båten er tegnet av Botin&Carkeek som også har tegnet Volvo Ocean Race båten «Puma»

Stor lem i hekken

Når man åpner hekken blir den en enorm plattform bak. Båten blir hele en meter lengre. Dekket er moderne med genuarullen under dekk og nedsenkete luker. Båten har kraftige kanter i overgangen mellom skrog og dekk som gir båten ekstra styrke.

Alt under dekk

Innredningsløsningen begynner å bli standard på båter av denne typen. Tre lugarer og to bad, og eierlugaren foran md eget bad. Grand Soleil har valgt en konvensjonell L-bysse på den nye 46-foteren. Båten har rikt med vinduer og luker som gjør at det ikke blir noe kjelleropplevelse under dekk.

Mange konkurrenter

Det begynner å bli svært mange raske båter i denne klassen på markedet. Grand Soleil må sloss om kunder sammen med X-46, First 45, Dufour 45, Elan 450 og Arcona 460.

    I forhold til X-46 er Grand Soleil er skroget  på italieneren 10 cm lenger, 16 cm bredere og veier 100 kilo mer. Menn dansken har ett tonn mer i kjølen, noe som vil gi den bedre stabilitet.

    Storseilet er nesten identisk i størrelse, men Grand Soleil har 3 kvm større genua. Spinnakeren er også 5 kvm større.

Færre salg

Per Christian Bordal har interessenter på båten, men har foreløpig ikke tatt sjansen på å bestille båt. Verftet har merket redusert etterspørsel, men det selges større båter, så omsetningen har ikke gått så mye ned.

– Her i Norge har vi solgt langt færre båter enn forrige høst - som var veldig bra, forteller Per Christian Bordal til Seilas.

Grand Soleil 46 vil koste et sted mellom 3,8 og 4,5 millioner avhengig av hvordan den utstyres.

Noen data

LOA 14.40 m

Bredde 4,31 m

Dybde 2,55 m

Vekt 10,5 tonn

Ballast 3,5 tonn

Seilareal 130 kvm