Vinden ble til slutt borte, og vi måtte lade bateriene. Motoren går svært stille. Båten har en 55 hk som standard. Det gjør at marsjfart er på svært lavt turtall.
Avgang før soloppgang med gennaker på Ellös.
Flott utsikt fra utsiktstårnet på tirsdag morgen.
Losens utkikkstårn på Väderöarna.var belyst med julepynt.
Fornøyd gjeng som både har fått varmen igjen og har blitt mette.
Magnus Rassy disket opp med tre retter.
Til kai på Väderöarna.
Varmeapparatet stod og gikk hele veien, og salongen lokket.
Store takluker gjør at du kan se riggen fra salongen.
Det blir raskt mørkt. Vinden løyet litt og det klarte opp fra vest før det ble helt mørkt.
Loggen var stadig over ti knop. Den stoppet på 12, men hadde vi har mer seil oppe hadde den gått enda fortere. Båten slipper vannet lett, og har ingen fartsgrense.
Vi tok ut revet på slør. Båten gikk som på skinner. Vi fikk også prøvd den på skarp slør. Da var det smart å ha en mann klar for å slippe storseilskjøte.
Vi hadde planer om Skagen, men 40 nm med bankekryss fristet ikke. Vi klarte oss med en halvtime før vi slakket skjøtene og seilte nordover.
Heldigvis var båten tørr å seile på kryss, tross kuling og store bølger.
Alle vinsjene i cockpiten var elektriske. Vi ble ikke varme av "trykk-knapp seiling"
På vei til «jobb» på mandag morgen. Heldigvis var det mildere på Bohuslänskysten.
Hallberg Rassy 372 har et skrog og en rigg som minner om en regattabåt.

Vinterseilas til Väderöerna

Skiføre i marka lokker, men vi valgte i stedet seiltur til Väderöerna i Bohuslen i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Desember er en fin måned for naturopplevelser, og kan by på valgets kval mellom ski eller seiling. Vi valgte seiling og kastet loss med den helt nye Hallberg-Rassy 372 fra Orust på Sveriges vestkyst mandag.

Formålet med turen er å teste den nye 37-foteren fra det velkjente svenske verftet, som er Skandinavias største seilbåtprodusent.

Med på turen er båtbygger Magnus Rassy, seilmaker Peter Westfal fra Elvstrøm Sails i Danmark og Axel og Ole Henrik Nissen-Lie fra Seilas-redaksjonen.

I reklamen sier Rassy at den nye 37-foteren er en rask og velseilende båt som går mykt og behagelig i sjøen. Hva er da bedre enn å teste båten en vinterdag i kuling og strømsjø?

Hallberg Rassy 372 beskrives som en kystseiler man kan dra på langtur med. Båten kjennetegnes av høy mast med tre salingshorn og et stort storseil på 43 kvadratmeter. Den er rigget med 105 prosent genoa. Båten er rask, det kan vi straks fastslå. På kryss ut fra Orust holdt vi syv knop mot strømsjø med bølger på to-tre meter. Og i cockpiten holdt det seg tørt.

Vi brakk rundt den lille øya Bonden og satte kurs mot Väderoërna og slørte i åtte-ni knop nordvestover. Denne båten surfer lekent og lar seg villig styre. Under dekk går varmeapparatet, og det er lunt og godt. Men det er ikke så ille på dekk heller.

Vinterseilas er en godt bevart hemmelighet for de fleste. Om sommeren er det varmt på land og kaldt i sjøen. Man drar på sjøen og overraskes over hvor kaldt det er. Om vinteren er det kaldt på land og varmt i sjøen. Man overraskes over hvor behagelig det er på havet (selv om man må selvsagt må kle seg godt).

Vi seilte fra Orust til Väderöerna på fire timer, og knep oss inn i den trange havnen med hjelp fra en mann med lykt på land som loset oss forbi grunnene utenfor moloen.

Testen av nye Hallberg-Rassy 372 kan du lese i Seilas på nyåret 2009.