Fast is fun
Fast is fun
Fast is fun
Fast is fun
Fast is fun
Fast is fun
Fast is fun
Over 20 knop når det blåser 35 knops vind, men da må du tørre å ha spinnakeren oppe :)
Riggen er selvfløgelig i Kullfiber
Båten har doble ror noe som ikke er vanlig på båter under 40-fot.
Fast is fun

Fast is fun

Santa Cruz 37 ble kåret til årets ”Performance” båt av amerikanske Sail. Nå har den kommet til Europa. Se film.

Publisert Sist oppdatert

Båten ble kåret under Annapolis Boat Show i oktober. Den konkurrerte mot båter som Archambault 40, Archambault 35, Andrews 28, Melges 20 og King 40. Båten gikk til topps fordi den hadde en riktig balanse mellom regatta, cruising, og mulighetene for å transportere båten. Se omtale her.

Birger Kullmann patent

Verftet har tatt løsningen til den norske båtkonstruktøren Birger Kullmann på rorløsningen. Der sitter roret inne i sin egen akse. Rorbladet kan dermed løftes opp, noe som er hendig når båten skal transporteres. Det gir også minimalt med friksjon til roret. Også kjølen løftes opp i båten under transport. Toppen av kjølen vil da stikke opp gjennom salongbordet.

Stiv og lett

Båten er bygget nesten fullstendig i kullfiber og veier under 4 tonn. Det er unikt for en båt med cruising innredning. Ballastprosenten er på 46 prosent og all vekten er plassert 2,3 meter under vannflaten. Det gir en meget stiv båt.

Rask

Lav vekt og mye ballast gjør båten ekstrem raskt. Den vil plane under gode forhold allerede ved 16 knops vind (8m/s). Den vil da gå over 11 knop på 140 graders vind. Vilt blir det når det blåser over 30 knop. Da vil den seile 19 knop steady. Polardiaframet viser at båten går fort også på kryss. Med en vindvinkel på 33-35 grader skal du seile fra 6,7 til 7,7 knop i vindstyrke fra 10 til 30 knop.

Enkel under dekk

Båten har en god løsning for turseiling under dekk. Innredningen minner om løsningen i First 40.7 eller X-41, men akterlugarene har ingen dør, og køya er flyttet helt frem til skottet bak byssa/kartbordet. Dette er en løsning som også nye Dehler 38 har.

Til Sverige

Promarine AB har fått ansvaret for salg av båten i Sverige og i Finland. Promarine AB selger også Dehler i Sverige.

Noen data

LOA 11,28 m

Bredde 3,24 m

Dybde 2,29 m

Vekt 3,93 tonn

Ballast 1,69 tonn

Seil 67,38 kvm

I 14,33 m

J 4,11 m

P 14,63 m

E 5,18 m

Se film fra prøveseiling utenfor Hamble