Søk i arkivet

Tarac på messen i Stockholm
Tarac på messen i Stockholm

Tarac, ny svensk sportsbåt

Seilegenskapene er høyere prioritert enn plassen under dekk. Nå vises båten på Stockholmsmessen, og har blitt nominert til messens båt.

Göran Gross på Dyviks Varv AB har utviklet en ny sportsbåt sammen med designeren Håkan Södergren. Båten har tidligere gått under navnet «Carat», men en smart fyr klarte å registrere merkevaren før verftet, slik at båten måtte bytte navn. Vi har prenentert prosjektet på et tidlig stadige da Lindköpings Båtsnickeri var inne i bildet. Når er båten på vannet.

Les saken her


Fornøyde utviklere
– Hon seglar fantastiskt och motsvarar mer än väl mina högt ställda förväntningar. Både riggare, segelmakare och Håkan S är lika imponerade, så nog är jag övertygad om att vi har en succé framför oss, skriver Göran Gross til oss på e-post.

Bygget for seilglede
Ideene bak båten var å utvikle en lettseil dagseiler med kjølbåtegenskaper. Målgruppen er folk med lite tid, men ønsker å seile en båt med høy ytelse. Båten skulle være livelig, og seile fra det meste. Båten skulle ha et moderne storseil med kraftig akterliksbue. Båten er bygget for å kunne seiles alene, eller med et begrenset mannskap. Fokka er selvskjøtende. Masten sitter langt bak slik at fortriangelet blir størst mulig. Båten vil ha spinnaker for kappseilas og gennaker for tur. Det vil bli utviklet strenge entype regler.

Turmuligheter
Båten er bygget for korte turer. Det er fire køyeplasser, toalett og en enkel bysse. I forhold til de første skissene er nå byssa flyttet bakover til nedgangen. Toalettet er også flyttet bakover ved nedgangen.

Messens mest innovative
Du kan være emd å stemme frem Årets mest innovative båt i forbindelse med messen i Stocholm.
Du kan stemme her. http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/
   
Noen data
LOA 10,00 m
LVL 8,85 m
Bredde 2,70 m
Dybde 1,75 m
Vekt 3,2 tonn
Seilareal 60 kvm
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen