Noen detaljbilder fra www.blur.se, foto: Johan Granath
Noen detaljbilder fra www.blur.se, foto: Johan Granath
Noen detaljbilder fra www.blur.se, foto: Johan Granath
Noen detaljbilder fra www.blur.se, foto: Johan Granath
Noen detaljbilder fra www.blur.se, foto: Johan Granath
Mye seil og lav vekt gjør at båten planer lett. Mer seil enn en First 40.7, men kun 1/3 av vekten.
Båten manøvreres som en jolle
HP1030 går på skinner unnavind
Båten ble prøveseilt med en for kort baugspryd. Storseilet er av moderne firkantopp typen.
Ekten må langt bak på kryss. Den er som en liten Volvo 70.
Thomas Oksmo likte båten svært godt, men en del detaljer gjenstår på HP 1030.
HP 1030 i 15 knop med liten gennaker.

HP 1030 prøveseilt

Seilmaker Thomas Oksmo fikk gleden av å sløre i 15-17 knop med den nye spreke båten. Her er hans rapport. Se bilder og film

Publisert Sist oppdatert

– HP 1030 er en båt som appelere til meg, seilbåtbransjen er konservativ, men Hans Petterson og Jörgen Larsson har vågen å sates nytt og lykkes, mener Thomas Oksmo. Han er seilmaker og har levert seilene på båten.

    – Hans Petterson har baller når han tør å utvikle en slik båt. Det er en båt etter hans hode som bryter med tradisjonell seilbåttradisjon, forteller Oksmo. Bten er utviklet for famlieseiling, men kommer man fra en Bavaria vil denne båten bli en utfordinger og opplevelser med

en reell farts økning, men kommer man fra Melges 24 eller jolleseiling er dette den rette båten.

    – Vi kjøper sportslige motorbåter som brukes av hele familien, så da burde det være et marked for spreke seilbåter også, mener Oksmo

Ikke ferdig

–Båten var langt fra ferdig, og jeg kan ikke fatte hvordan den kan bli utstillingsklar til helgen, forteller Oksmo. Båten ble prøveseil utenfor Lidköping og vinden var ustabil. På det meste blåste det over 10 m/s. Vi ville ikke presse båten. Det manglet også litt jobb på dekksutsryret og trimmen.

Som en liten Volvo 70

Hans Pettersons GPS viste 8 knop på kryss, men vi hadde ikke optimal høyde, forteller Oksmo. Båten krever vekt på ripa, og vekten må langt bak, akkurat som på en Volvo 70 forteller Oksmo.

    Vi hadde på et provisorisk baugspryd som var for kort, men selv med denne plante vi bortover i 15-16 knop. Båten var eksemplarisk på roret.

Må reve

Det er mye seil på båten. Storseilet har en enorm firkant topp som fungerer utmerket. Riggen blir nok straffet hard under LYS, men dette er fremtiden, mener Oksmo. Storseilet er like stort som på en First 40,7, så man må nok reve tidlig.

    Riggen ser spesiell ut. Sprederne er kraftig akteroverpekende. Det er derfor ikke mulig å slippe storseilet helt ut. HP 1030 er en båt som må seiles på vinkler, lens er umulig, forteller Oksmo.

Trang forpigg

Båten var langt fra ferdig under dekk, men hele innredninger er ferdig i moduler og setter inn på kort tid, forteller Hans Petterson. Oksmo ser antydninger til at byssa blir bra, men at det kan bli trangt i forpiggen. Cockpiten er fantastisk, forteller Oksmo. Han forteller at han var skeptisk til den høye hytta og det smale dekket, men at det fungerte bra i sjøen.

Motoren imponerte

Også på den tekniske siden er HP 1030 innovativ. Motoren er elektrisk. Den er svært lett og tar ingen plass. Lydløst går den også, forteller Oksmo. Økonomifart er 4,5 knop, men går 6,8 knop på full gass. Propellen kan brukes til å lade batteriene når man seiler.

Flest stil Norge

Oksmo mener t det er solgt rundt 15 båter, og at de fleste er bestilt av nordmenn. Også danskene har vist stor interesse. Svenskene er mer skeptiske men også noen båter vil gå til hjemlandet.

    Prosjektet er svært forsinket, men verftet har vist imponerende kundepleie. Jörgen Larsson som står for finansieringen av prosjektet kjøpte en brukt Grand Soleil 40 som kundene som var lovet båt før sommeren fikk benytte som plaster på såret.

Alle fotos Fredrik Skjolden som har kjøpt HP 1030