First 40 på vannet
First 40 på vannet
First 40 på vannet
First 40 på vannet
First 40 på vannet
First 40 på vannet
Båten har fått gangstercap foran vinduene på hytta.
First 40 på vannet
Cockpiten fungerer både for tur og regatta seiling
Direkte tilgang til styringen fra cockpiten.
Plass til flåte bak rattet.
Aktertoften kan fjernes
Toalettet er foran salongen.
To like akterlugarer.
Eier lugar foran med egen dør til toalettet.
Byssa
First 40 på vannet
Stort kartbord.
First 40 har tradisjonel tre lugars innredning.
Båten har samme stil som First 45 og 50 under dekk.
First 40 har som 40.7 stuerom skom kan taes ut av cockpiten.
First 40 på vannet
First 40

First 40 på vannet

Siste nyhet fra Beneteau kommer til Norge rett over nyttår. 40.7 klasseklubben ønsker båten velkommen. Vi har fått prislisten

Publisert Sist oppdatert

Produksjonen på båten vil starte nå i høst og den første båten vil komme til Norge i løpet av første kvartal i 2009.  Hvor mange båter vi får tilgang på er litt usikkert, men jeg tror ikke vi vil få problemer med å selge disse ut til ivrige seilere, forteller Morten Herregården fra Normar til Seilas.

Positiv klasseklubb

Leder for Norsk First 40.7 klubber, Jørn-Erik Ruud, er positivt til den nye båten, men legger til at den gamle 40.7 ikke er avleggs. Det viste NORC plasseringen. Ruud håper å bygge opp en tilsvarende klasseklubb rundt den nye 40-foteren, men detaljene rundt dette er ikke avgjort. En løsning er å seile sammen med en innbyrdes rating.

Ønsker like båter

–Det er viktig at båtene som kommer til Norge blir like. De få First 40.7 båtene som ikke har racingkjøl faller utenom på regattabanen, og har en langt lavere pris på bruktmarkedet. Ruud vil selv seile den nye Firsten neste sesong i samrbeid med Normar.

    Ruud tror nye First 40 treffer markedet riktig med hensyn til kvaliteter og pris i 40 fots klassen, og at vi snarlig klarer å bygge opp en klasse tilsvarende 40.7

40.7 ikke død

Ruud forteller til Seilas at han i slutten av måneden reiser til Kina for å seile entype seiling med 40.7. Arrangøren har kjøpt inn 20 like båter som seilerne låner.

    – Regattaen starter i Hong Kong, men vi vil seile til Kina hvor baneseilasene vil foregå, forteller Ruud til Seilas.

To millioner kroner

First 40 koster fra 1 359 000 med dagens euro kurs. Klasseklubben ønsker at alle skal ha like båter, og det er nok naturlig at det blir vedtatt at båtene skal ha en racing pakke med dyp T-kjøl. Det vil koste ca 240 000 ekstra. En kullfibermast er også mulig, men den koster hele 537 630.

    Båten leveres med forskjelleige utstyrspakker. «Dynamic» koster 25 000 og omfatter rullefokk, kjøleaggregat i i byssa og varmtvann. Mange vil nok gå for «Ambition» pakken.  Da får du avtagbare cockpitstuerom, aktertofte, cockpitdusj, gardiner samt landstrøm. Denne pakken inneholder også utstyret fra  «Dynamic»  pakken og koster 68 000,-

    En seilpakke vil nok raskt koste over 400 000,- for regattaseiling.

    I tillegg kommer elektronikk som autopilot, seilinstrumenter, plotter og VHF. Da flyr 100 000 fort. Varmeapparat koster 36 900,-. Transport til Son, bunnbehandlig, rigging og klargjøring koster 153 000,-

En regatta klar båt vil koste over to millioner.

Fotos: Beneteau