Eierlugaren er forut.
Båten har fire lugarer og to bad. Det fremre badet har badekar importert fra Japan.
Salongen sett fra kartbordet.
Kartbordet sett fra byssa.
Byssa er laget for å jobbe i grov sjø.
Båten er klassisk under dekk.
Ved luke opp til cockpiten kan airbagene aktiviseres i tilfelle båten synker.
Aluminiumsarbeidet er perfekt.
Båten har et langt baugspyd i kullfiber.
Luker ligger flush
Vannbalast systemene betjenes fra en liten stropp.
Cockpitbordet kommer opp med et tastetrykk.
Cocpiten sett fra luka
Sprayhooden kommer nok til nytte på turen til Svalbard.
«Red Rooster» har en fast sprayhood.
Båten har plas til to flåter og jolle i hekken.
Båten har to cockpiter. I fremre sitter man godt beskyttet og fri for tau og vinsjer.
Båten har kunstig teakdekk fra Flexiteek
«Red Rooster» prøveseiles under tøffe forhold utenfor nederland.
Stadtship 70 ut fra Ijmuiden

Seilbåt med airbags

Stadtship 70 er laget for tøff havseilas, og har innovative detaljer. Neste sommer kommer den til Norge. Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Stadtship 70 er laget til en nederlandsk eier som vet hva han vil ha, og har fylt opp båten med innovative ideer. Eieren driver et firma som lager verktøy som drives av trykk luft, og båten er full av trykkluftsløsninger.

    Vi fikk komme om bord i Ijmuiden i Nederland.

Kommer til Norge

Eieren av båten har hatt Svalbard som mål når han bestilte båten, og til sommeren vil båten sette kursen nordover langs norske kysten hvor Svalbard er det store målet.

Airbags

«Red Rooster» som båten heter er bygget for tøft farvann. Eieren har tenkt på sikkerheten og fått bygget inn et anti synke system. I taket under dekk ligger det 40 lunger som fylles med luft om båten skulle synke. Nok til at båten flyter. Bevegeligheten under dekk vil være begrenset, men det skal være mulig å oppholde seg ved nedgangsluken under dekk med airbagene fylt med luft og båten fylt med vann.

Ingen pumper

Båten er laget for minimalt vedlikehold. For å tømme septiktanken brukes trykkluft, ikke pumper. Det lages overtrykk i tanken, og når trykket er høyt nok åpnes ventilen og avfallet spruter ut. Eieren mener at en pumpe før eller senere går i stykker og deler blir slitt. Det nye systemet skal vare lengre.

    Også baugtrusteren drives av trykkluft, ikke hydraulisk olje som er vanlig på båter i denne størrelsen.

Miljøvennelig

Eieren av «Red Rooster» er opptatt av miljøet, og ønsker et alternativ til teakdekk. Han valgte Flexiteek, men ønsket å teste produktet før han la det på sin nye båt. Flexiteek ble derfor langt på bakken utenfor kontorlokale for over ett år siden, slik at eieren kunne observere slitasje og muligheter for renhold osv. Flexiteek belegget ligger fremdeles utenfor kontoret.

Rask

«Red Rooster» er svært rask. Den 21 meter lange Van de Stadt Design  kontruksjonen skal gå 11 knop på kryss under optimal forhold.  Den 29 tonn tunge båten har 2 ganger 1500 liter vanntanker for økt stabilitet. Så hard et også hele 230 kvadratmeter seil på kryss. Riggen er selvfølgelig av kullfiber.

Aluminumsspesialister

Stadtship 70 er laget av nederlandske K&M Yachtbuilders som også produserer Bestwind 50 som vi skrev om fra Uppna Varv. Verftet er spesialisert seg på aluminums konstruksjoner. Finsishen var fantatisk, og man skulle tro båten var støpt i form, både skrog og dekk. Bestewind 50 som vi skrev om er laget av glassfiber i Tyrkia, men verftet produserer søsterbåtene i aluminium.

Noen data

Design: Van de Stadt Design

Year of construction: 2007/2008

Length over all: 21.00 m / 68.90 feet

Length waterline: 18.60 m / 61.02 feet

Beam: 5.10 m / 16.73 feet

Displacement: 29 tons

Water ballast: 2 x 1500 l

Draught: 2.90 m / 9.51 feet

Sail Area: 230 m2

Hull material: aluminium

Optional: Carbon mast

Park Avenue boom