Seilas seiler Norges raskeste turseiler
Oslofjorden blir liten om bord i en Shipman 63 til over 15 millioner.
Vi fikk være med Peter Ruzicka i hans nye Shipman 63 «Ventotene» torsdag i forrige uke. I lett vind seilte vi over 12 knop.
Raskere enn vinden
I mye vind går alle store båter fort. Det er i lett vind at Shipman 63 virkelig viser seg frem. «Ventotene» veier halvparten av en turseiler i samme størrelse, og har like mye seil som en Volvo 60. Under 10 knops vind seiler båten raskere enn vinden på skarpe sløre vindvinkler.
Vi seilte båten i vind fra 8 til 16 knop med skutas nest største seil, en Code Zero på 180 kvadrat meter som tåler skarpe vinkler.
– Når det er veldig lett kan jeg krysse med gigantseilet, forteller Ruzicka til Seilas.
Fartsvinden blir enorm når båten seiler så fort i så lite vind som vi hadde på prøveseilingen. Vindexen viste også at vi hadde skarp kryss, men den sanne vinden var ikke mer enn 90 grader.
Vi fikk ikke høyere fart enn vindmåleren, men det skyldes dels av at loggen viste litt lite, ca 1 knop i følge sammenligninger med GPSen, samt at båten var litt grodd.
GPSen viste på sitt meste 12,5 knop, og vindmåleren 15-16 knop. Det er helt utrolig hvor liten Oslofjorden blir i slike hastigheter.
– Jeg var faktisk litt skuffet over farten da vi seilte. Vet ikke helt hva det kommer av; båten er noe grodd, loggen viste litt for lite, men hovedårsaken er nok at trimmen var feil. Uken før seilte jeg sammen med Kjetil Bakke (eier av Maline IMX45). Det blåste ca. 8-8,5 knop og vi hadde båtfart på 11,2 knop. Kjetil er en meget god seiler og var ivrig med trimmen, forteler Peter Ruzicka til Seilas.
Som en Volvo 60
Jeg har hatt gleden av å seile Volvo 60 båter, og å styre Shipman 63 ga mange av de samme følelsene. Det er rart å sløre, men føle at vinden kommer rett fra baugen. «Ventotene» føles mer sivilisert på rattet enn en Volvo 60. Båten er meget retningsstabil og går på skinner. Rorpresset er fraværende, men båten reagerer raskt på det minste rattutslag.
Som en Volvo 60 har Shipman 63 doble ratt, men denne har også to ror. Båten var presis og dirkete på roret, men den var også litt tung noe som skyldes autopilotens hydrauliske arm.
Lyden av skjøte som slippes på vinsjen er også lik som på de store regattabåtene. Vibrasjonene fra den enorme vinsjen inn i kullfiberskroget gire en ekstatisk godlys som også virker skremmende. Du hører at det er mye krefter, men det er faktisk overraskende lett og slippe skjøte ut kontrollert, og på «Ventotene» er det bare å trykke på en knapp for å få strammet skjøte igjen.
Krever kunnskap
Shipman 63 er laget for å kunne seiles av to mann, men det krever at disse vet hva de gjør. Mine tanker gikk til Ellen Mac Arthur når jeg var på fordekket for å berge Code Zero seilet under snille forhold. Seilenes størrelse er omtrent som på en Open 60, og de veier en god del, trass kullfibermembran. Å berge slike seil alene på sydishavet må ha vært et helvete.
For å ha glede av en båt som Shipman 63 må man alltid være føre var. Det nytter ikke å reve seilene for sent, men det er stort sett sløreseilene som er utfordrene. Fokken er på 105 prosent og tåler mye vind. Storseilet har tre rev med enlines system og seilet kan reves med en trykkknap.
– Jeg har en drøm m å seile Watski Two Star med båten, forteller Peter Ruzicka til Seilas.
Mer avansert en Volvo 60
Shipman 63 er ikke langt fra en Volvo 60, og på noen områder er den råere. Volvo 60 båtene som «Innovation Kværner» og «djuice» var ikke bygget i kullfiber. Det hindret klassereglene, og formålet var å holde kostnadene nede. Volvo 60 båtene ble bygget i kevlar sandwich. Shipman bygger båtene med kullfiber på innsiden av skroget og kevlar på utsiden. Kevlaren er sterkere mot slag enn kullfiber som igjen er stivere og lettere.
«Innovation Kværner» hadde også en aluminiumsmast da kullfiberrigg heller ikke var lov. «Ventotene» har mast og bom av kullfiber, mens stående rigg er av PBO. PBO er et fibermateriale som ikke tåler lys, så stagene er dekket av et skall av kullfiber.
– PBO riggen gjør at den må sendes til Frankrike hvert femte år for en full sjekk, men det ville jeg måtte gjøre med en rod-rigg også, forteller Ruzicka til Seilas.
Raskere enn «Innovation Kværner?»
Shipman 63s data er ikke langt fra en Volvo 60, og det er fult mulig at «Ventotene» kunne seilt fra «Innovation Kværner» under visse forhold. Shipman 63 har faktisk mer seil enn en Volvo 60 på slør, og bare fem kvadratmeter mindre på kryss. Den har også lengre vannlinje. Shipman 63 er 3,5 tonn tyngre enn en Volvo 60, men er faktisk meget lett for en turseiler å være. Shipman 63 med sine 16,9 tonn er nesten halve vekten av Hallberg Rassy 62 (33 tonn).
Shipman 63 mangler vannballastsystemet, og bulben på en Volvo 60 er nok mye tyngre, så «Ventotene» har ikke det samme rettende moment som «Innovation Kværner», så Vovo 60 båtene er nok mye raskere i mye vind, men da snakker vi om hastigheter over 12 knop.
- «Ventotene» har vært oppe i 18,7 knop. Rekorden for Shipman 63 er 24 knop, sier Ruzicka.
Dårlige tider
Peter Ruzicka har agenturet for de slovenske seilbåtene. Hans båt er den første på norsk eier, men i disse dager blir en ny 63-foter levert til en annen norske eier.
- Markedet er dårlig akkurat nå. Vi har solgt to båter til norske kunder, men timingen er ikke bra, medgir Ruzicka. Men han lar seg ikke skremme, og sier at i det markedet som kjøper seilbåter til 15 millioner kroner er det lite utlån ute og går. Dermed er de aktuelle kundene mindre berørt av marerittet som de siste ukene har preget børsene verden over, forteller Ruzicka til NA24.
Shipman 63 Volvo 60
LOA 19,20 m 18,75 m
LWL 17,47 m 17.30 m
Bredde 4.95 m 5,25 m
Dypde 3,00 m 3,75 m
Vekt 16.950 kilo 13.500 kilo
Kryss 195 kvm 200 kvm
Slør 421 kvm 417 kvm
Storseil 101 kvm 117 kvm
Fokk 93 kvm 83 kvm
Spinnaker 320 kvm 300 kvm
Code 0 180 kvm 200 kvm