Liner er delvis skjult under dekk.
Salona 34 har salonas klassiske buete hekk. Akterstaget går frem og kan trimmes av rormann, eller storseilstrimmer.
Standard storseilskjøte, uten finhaling.
Flott cockpit for tur og regatta.
Men skuffer er det i kartbordet
Byssa mangler skuffer slik som mange andre i samme størrelse. Båten har et kjøleskap under vasken samt kjøleboks i hjørnet av L-byssa.
Elegant under dekk. Gardinene er trukket for der vinduene mangler.
Båten har en tradisjonell planløsning.
Salona 34 i bå ved siden av Salona 37
Flott cocpit med stort kullfiber ratt.
Salona 34 i Ijmuiden. Genoaen er rullet under dekk.

Første bilder av Salona 34

Lillesøsteren av Årets båt for to år siden kom uferdig til Nederland. Vi fikk en titt.

Publisert Sist oppdatert

Salona 34 er nominert til årets båt i klassen for de raske seilbåtene. Meningen var  få seile båten i Ijmuiden i Nederland, men båten ble dessverre ikke seilklar. Årets båt jury vil derfor prøveseile båten i Barcelona i november i stede. Båten skulle egentlig ha hatt verdenspremiere under Båter i Sjøen i begynnelsen av september, men ble dessverre ikke ferdig. Båten manger bla. de to fremre vinduene i hytta.

Fra Kroatia

Salona båtene er utviklet av J&J som også utvikler Shipman og Bavaria. Båtene bygges i Kroatia. Verftet har nå modeller fra 34 til 45 fot.

    Deres 37-foter ble kåret til Årets Båt i sin klasse i 2007. 37-foteren gjør det også svært godt på regattabanen i Sør Europa.

Mot X-yachts og Dehler

X-34 er en rask turseiler som også kan leveres med T-kjøl. Båten vil bli en utfordrer til Dehler 34, X-34, Elan 340 og Dufour 34e. Som Dufour, kan også Salona 34 leveres med tre lugarer.

Høyt fribord

I Ijmuiden lå Salona 34 utenpå Salona 37 med nesen inn, slik at publikum kun skulle se båten på avstand. 34-foterens fribord var like høyt som på storesøsteren på 37-fot. Linjene på båten minner mer om på Salona 42, spesielt overbygget hvor sort dekor gjør at vinduet ser mye større ut enn det det er.

Elegant

Stilen under dekk er lekker. Planløsningen er tradisjonell. Cockpiten er relativt stor, og ser ut fra første øyekast til å være fornuftig både for tur og regatta. Rattet på den utstilte båten var meget stort og laget i kullfiber. Løygangen er i høyde med cockpitbenkene, og storseilskjøtingen er tradisjonell.

Noen data:

LOA (hull): 9,99 m

LWL: 9,16 m

B. max. (deck) : 3,35 m

Draft std. : 1,75 m

Draft race: 2,14 m

Ballast: 1.400 kg

DSPL empty: 4.900 kg

I: 13,03 m

J: 3.84 m

P: 12.50 m

E: 4.8 m

Mainsail full battened: 32,00 m2

Genoa furling: 37,50 m2

Sail area total: 67,50 m2

Water tank: 150l

Fuel tank: 90l

Engine: 19 HP:

Design category: A

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.