Arcona 430 er satt opp i klassen for raske båter.
Arcona mot Finngulf.
Finngulf 43 er satt opp i klassen for raske båter.
Najad 505 likte seg godt i tøft vær. Båten er satt opp i luksuriøse seilbåter katagorien.
Bavaria 43 under flotte testforhold. Båten er satt opp i turseiler klassen.
Delphia 26 var som en stor jolle. Testbåten hadde opptrekkbar kjøl. Båten er satt opp i turseiler klassen.
i tøff sjø med to rev i storseilet. Båten er satt opp i turseiler klassen.
Vi fikk seilt Sun Odyssey 30 i sommerforhold og
Saffier 26 er en dagseiler i «Special Yachts» kategorien.
Selv uten spinnaker opplevde vi store seilopplevelser.
Testgjengen i regattamodus om bord i Arcona 43
Utvelgelsen av Årets båt er i gang

Seilas tester årets seilbåter

Seilas sitter i juryen for kåringen av årets båter. Første runde av testseilingen ble foretatt i Nederland under perfekte testforhold.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Juryen var svært spent på å sammenligne Finngulf 43 mot Arcona 430.

Årets seilbåt er en kåring som blir gjort av journalister fra ledende seilbåtblader i Europa. Arrangementet blir ledet av det Tyske bladet Die Yacht. Kåringen foregår ved at jurymedlemmene ender inn forslag på kandidater. Under et jurymøte i juni ble medlemmene enige om en liste av nominerte båter. Alle de nominerte båtene skal prøveseiles av juryen, og den prøveseilingen foregår i Ijmuiden i Nederland i september og i Barcelona i november. Selve offentliggjøringen av vinnerne blir gjort under båtmessen i Dusseldorf i januar.

Du finner vinnerne fra januar her

Nye kategorier

Det er sjette gang årets båt blir arrangert. Tidligere ble båtene delt inn i kategorier etter størrelse. I år er det helt nye kategoriklasser. Båtene blir kategorisert etter klassene; turseilere, raske seilbåter, luksuriøse seilbåter, og spesielle seilbåter. I utgangspunktet er det valgt ut fem kandidater i hver kategori. Båtene blir bedømt etter seilegenskaper, komfort, kvalitet, valutta for pengene, design og nytenkning.

   

Kvalifisert testing

Juryen består av svært erfarende journalister. Selve prosessen er meget demokratisk med formelle og uformelle diskusjoner jurymedlemmene i mellom. Meningene spriker og i menge tilfeller er det et klart skille mellom middelhavslandene og bladene fra Nordeuropa. En styrke med organisasjonen er at vi alle opptrer som kollegaer og er villige til å dele informasjonen.

    Selve testingen er ikke like vitenskaplig som vår nordiske stortest vi hadde i august, men erfaringsgrunnlage og kunnskapene til alle jurymedlemmene til sammen gjør at arrangementet får en stor troverdighet. Enda bedre at opplegget vært om juryen ble utvidet med tekniske eksperter slik vi brukte under vår nordiske stortest. Vi har heller ikke bodd i båtene slik vi gjør på vår stortest.

Les om vår stortest av 34-fotere på Hankø her.

Gode testforhold

Forholdene utenfor Ijmaiden er barske. Det er kort vei ut til Nordsjøen hvor sjøene er voldsomme på grunn av grunt vann og mye strøm. Det gir muligheter for å teste båtene mer grundig enn det vi som regel får mulighetene til. I år fikk vi to dager med god vind, men en dag med fralandsvind og en med pålandsvind. Det ble derfor en dag med relativt smult farvann, og en dag med tøff sjø. Vinden varierte fra 10 til 25 knop. Det gjorde at vi fikk seilt båtene både med og uten rev.

Komplisert logistikk

Når listen over nominerte båter er klar blir leverandørene invitert til å vise frem båtene i enten Ijmaiden eller i Barcelona. Klarer de ikke det blir de strøket av listen. Det var flere båter som ikke stilte under første prøveseiling.

    Sweden Yachts takket nei allerede i sommer fordi deres nye 40-foter ikke er ferdig. Som en erstatning ble både Contest og Bestwind spurt om å vise båten som erstatning noe verftene var svært fornøyde med, men eieren av disse båtene ikke ønsket en slik det. Begge disse båtene var i Ijmaiden dagene før prøveseilingen under en båtmesse. Salona 34 var i Ijmaiden, men båten var ikke ferdig, og ble ikke prøveseilt.

    Også engelske Southerly var satt opp på nomineringslisten, men den spennende 32-foteren rakk ikke frem i tide. Båten ble sendt fra England, men den tyske importøren klarte ikke å gjøre båten seilklar på grunn av dårlig vær.

    Båtene som ikke klarte å stille opp får en mulighet for å vise båtene i Barcelona, men dette kan være en stor kostnad for små verft.

Du kan lese mer om de nominerte båtene her.

Vi fikk teste syv båter, Disse er Finngulf 43, Arcona 430, Bavaria 43, Najad 505, Saffier, Sun Odyssey 30i, Delphia 26. Bilder kan du se på vår bildespesial. Omtale av båtene kan du lese i neste Seilas.