Jeanneau lager også båten med dekksalong. Den ble kåret til åmessens båt på Sjøen for alle. Denne har en tradisjonell bysse.
Akterlugarene er ikke de største i klassen med har gode lys og luftemuligheter.
Salong og kartbord sett bakfra. Kartbordet tar mye plass, men i forkant av bordet er det plass til vaskemaskin.
Salongen
Byssa sete fra salongen.
Elegente bad. Her det fremre med inngang fra forpiggen.
Forpiggen er eierlugaren.
Den utstilte båten har teakdekk som koster ca 120 000 ekstra.
Båten er bygget opp under cockpitbordet. På siden er det vinduer ut fra akterlugaren.
Båten har to dører i hekken for å åpne hekken.
Jeanneaus siste modeller har fått et designløft under dekk.
Store vinduer i skroget gir et bra utsyn og gjør det lyst i salongen.
Sun Odysey har en imponerende lang bysse
Utstilte Sun Odyssey 44i er lakkert i stil med en bil.

Ny modell til lavere pris

Jeanneau priser båtene aggressivt. Deres splitter nye 44-foter har en høyere standard, men er billigere enn modellen den erstatter.

Publisert Sist oppdatert

Peter Heitmann som selger Jeanneau forteller til Seilas at verftet klarer å kutte prisen tross økte råvarepriser på grunn av mer rasjonell produksjon. Heitmann kan også friste med ekstra gode tilbud på messen. En del av rabattene er det verftet som bidrar med.

Elegant stylet

Sun Odyssey 44i har verdenspremiere på Båter i Sjøen. Den utstilte modellen er ekstra påkostet. Båten har fått et lyseblått metalic skrog med finish som på en bil. Malejobben koster 120 000 ekstra. Båten har også teakdekk som koster tilsvarende.

    Jeanneau har gjort en god jobb med å løfte finishen under dekk. Stilen er moderne og ren, men samtidig elegant.

Laaaang bysse

Turseilere i denne størrelsen har som regel to bad og tre lugarer, uten å gå på kompromiss på andre løsninger. Det virker som om det har blitt en standard med eierlugaren foran med tilhørende bad. Slik er det også her. Båten har en langsgående bysse på babord side som må være noe av det lengste som noen gang har vært i en seilbåt. Bysse er ca tre meter lang. På styrbord side er salongen. Løsninger fungerer bra om man er flere som deler på matlagingen.

    Kartbordet er bak salongen på styrbord side. Det tar stor plass, men å er det også muligheter for å gjemme enn vaskemaskin i forkant av kartbordet.

    Enorme vinduer i skrogsidene gjør underverker for salongen. Her kan du sitte med direkte utsyn på hva om skjer på utsiden.

Fine lugarer

Akterlugarene er ikke klassens tørste med er lyse og luftige. Jeanneau har en oppbygging under cockpitbordet fra akterkøya. Det gir ekstra lys og luftemuligheter.

    Forpiggen er så stor som det nærmest er blitt standard å ha om bord i båter av denne størrelsen. Skuffer under køya savnes.

Tyskerskjøte savnes

Båten er rigget med et stor forseil. Det gjør det krafttrengene å baute. Båten har også storseilskjøte på hytte taket som er en klønete løsning når man seiler alene. Cockpiten er ren og med de doble rorene er det raskt å komme seg frem til hytte taket for å justere seilene, om man har kjøpte en autopilot. Cockpiten virker fornuftig utformet med tanke på rormannsplass også.

Sun Odyssey 44i får du rimelig godt utstyrt for 1.689.000 på messen.