Moderne båter med moderne motorer i form av Volvo eller Mitsubishi Solé.
Kungsjollen med norgespremiere

Kungsjollen med norgespremiere

Den svenske Kungsjollen er løsningen for deg som ikke klarer å bestemme deg for om du vil ha seilbåt eller snekke. Nå vises den for første gang i Norge.

Publisert Sist oppdatert

STORT BILDE: Produksjonsansvarlig P-O Hansson og konstruktør Lennart Andersson om bord i Kungsjollen på Båter i sjøen.

– Dette er opprinnelig en seilende arbeidsjolle fra 1850-tallet fra Kungsviken ved Orust i Sverige. På den tiden hadde ikke båtene motor, så da rodde de når det ikke var vind, forteller konstruktør Lennart Andersson.

Kungsjollen i den moderne utgaven så dagens lys i 1979, da Lennart Andersson gikk i gang med de første Kungsjollene etter å ha fått pluggen fra en tilsvarende jolle basert på 1800-tallets stil.

I dag finnes det rundt 400 Kungsjoller i Sverige, mens det i Norge er første gangen båten vises på messe.

Med sin gaffelrigg bringer båten nostalgien fra svunne tider, samtidig som de moderne jollene har Volvo Penta dieselmotor på rundt 26 hestkrefter. Du kan med andre ord velge om du vil seile eller tøffe for motor gjennom skjærgården.

– Kundene våre er først og fremst eldre seilere som ønsker en enkel båt som de kan håndtere selv. Men i det siste har vi også sett yngre barnefamilier som tidligere har hatt hurtiggående båter, men som etter å ha fått barn vil ha en båt som går saktere, forklarer konstruktøren.

Fakta om båten:

Lengde: 6,40 m

Bredde: 2,45 m

Dypde: 0,80 m

Drivstofftank: 75 l

Motor: Diesel ca 26-27 hk

CE-merking: C

For mer informasjon se www.kungsjullen.se eller se båten på Båter i sjøen i Sandvika.