Shipman 63 bli Båter i Sjøens største båt.
Båten er en Shipman 63.
Messens mest avanserte
Båten har doble ror.
Masteinstrumentene er de største i B&G katalogen.
Rullen til forseilet er lagt under dekk.
Vinsjene styres med trykknapper.
Elektronikk fra SImrad og B&G. Her er GB 40 systemet i cockpiten.
Spesiallaget ribb får plass i hekken. Sannsynligvis norges letteste RIB.
Sikring for air condition på innsiden av kullfiberskroget.
Vinsjene har toppen laget av kullfiber.
Kullfibermast.
Båten har PBO rigg. Vektbesparelsen gjør båten stivere. PBO fiberne er beskyttet av et kullfiberskall.
Alt er stort, untatt LED-lanternene. Flere steder liger det beskyttelseslokkk av kullfiber som her ved kryssholtet.
Her blir linene ført under dekk over dekkshuset.
Alle liner er ført bak i cockpiten gjennom kanaler i dekk. Her blir de styrt av en hydraulisk monservinsj.
FORNØYD EIER: Peter Ruzicka blir liten i baugen på den 63-fots lange båten. Fokken har rullen under dekk. Baugsprydet er 2,5 meter langt og brukes til Code Zero og gennaker.
Kullfiber over alt.

Messens mest avanserte

Her er smakebiter på Båter i Sjøens råeste båt, Norges raskeste turseiler.

Publisert Sist oppdatert

Sannsynligvis er dette Norges raskeste en-skrogs seilbåt. Det er en turseiler, men skroget er bygget som America’s Cup eller Volvo Ocean Race båt. Vakuum støpt sandwich i kullfiber. Riggen er også som de mest avanserte regattabåtene. Masten er i kullfiber, og vantene i PBO. Det er et fibermateriale mye sterkere og lettere enn stål.

Raskere enn vinden

Båten vil seile 9 knp på kryss i god vind i følge polardiagrammet. På en skikkelig slør vil båten lett gå over 14 knop. Alt i 7 m/s vil farten nærme seg 12 knop på slør.

    Båten imponerer mest i lett vind. I 3 m/s (6 knop) vind seiler båten over 7 knop. I åtte knops vind er farten over 9 knop på skarp slør. I lett vind seiler båten raskere enn vinden.

Vil seile Two-Star

Båten er bygget for å kunne seiles av en person. Vinsjene er hydrauliske og betjenes med trykknapper. Det meste av trimmliner er trukket tilbake til cockpiten. En avansert B&G autopiloten seiler bedre enn de fleste rormenn.

    Båten har et stort storseil og en 105 % fokk. Seilene er levert av Elvstrøm i Norge og er membranseil bygget opp av kullfiber tråder med et beskyttende tafetta lag. Båten har en Code zero som brukes på kryss i lett vind og en asymmetrisk spinnaker.

    Båtens eier, Peter Ruzicka forteller til Seilas at han har ambisjoner om å stille i Two Star til neste år med båten.

Alt av luksus

Båten har tre lugarer under dekk. Eierlugaren er foran masten med et tilhørende bad. Der er det satt inn en kombinert tørketrommel og vaskemaskin. Foran badet er det et stort rom for seil, eventuelt lugar for mannskapet. Båten har alt av utstyr, baugtruster, air condition, watermaker, et enormt hydraulisk anlegg som gir krefter for å styre det meste av rigg etc.

    I hekken er det en spesial laget RIB, også den i kullfiber, som utnytter jolle garasjen maksimalt.

    I byssa er det vaskemaskin og microbølge ovn. Videre finner du fryser og kjøleskap med isbitmaskin. Kjøleskap er det også bygget inn i cockpitbordet.

    Det er TV og et avansert Bose-anlegg i alle lugarene. Foruten B&G er båten utstyrt med elektroikk fra Simrad. Båten har det nye Glass Bridge 40 systemet, med en 10 tommer skjerm i cockpiten og en 15 tommer i kartbordet.

Vet du hva slags båt det er snakk om? Det finner du ut når du besøker Båter i Sjøen som åpner torsdag.