Sunbeam ble årets båt i Europa i vinter. En utmerkelse den fortjener.
Najad var testens dyreste. Men så ble vi også imponert av båtens kvalitet og løsninger.
Dufour seilte også bra, men led litt av å ha enkle dacron seil. Den klarte aldri å true X-34, men hadde stor sett bare andre og tredje plasser.
Delphia hadde tøffe seil som var levert fra polsk seilmaker til en pris som mange kan ta seg råd til.
Bavaria seilte fort, tross rullemast.
Hanse har gjort forandringer på sin 2009 modell, som vi testet.
Oceanis 34 er en helt ny modell.
X-34 var klart raskest.
Testbåtene på brygga utenfor Yacht Club.
Terje Wang var testekspert på seil, rigg og dekksutstyr.
Kjell Andresen sjekket båtens tekniske løsninger.
Testpanelet samlet på Hankø Yacht Club
Hallberg Rassy 342 hadde raske kullfiber seil.

Hallberg Rassy 342 overrasket

Seilas har testet 33-35-fotere på Hankø. Klart raskest var X-34, men Hallberg Rassy seilte overraskende fort.

Publisert Sist oppdatert

Seilas samlet ni seilbåter rundt 34 fot på Hankø denne uken. Med på testen var det journalister fra svenske Båtnytt og tyske Yacht. Vi var i alt ni personer som rullerte å seile båtene, samt to eksperter for å analysere rigg og seil samt båtenes tekniske løsninger.

Omfattende testprogram

Hver tester måtte fylle ut fire sider med spørsmål for hver båt. Til sammen blir det 324 siders datagrunnlag. Dette pluss rapporter fra våre eksperter vil danne grunnlaget for våre konklusjoner, som vil bli publisert i bladet Seilas.

Gode seilforhold

Vi har seilt båtene i ni seilaser av ca en time i løpet av to dager. Vindforholdene har vært gode. På det meste blåste det opp mot 10 m/s. Av de ni seilasene var det X-34 som vant, og den vant for det meste med klar margin. Ingen båt pekte seg negativt ut når det gjaldt  seilegenskaper.

Kostbare seil

Flere av leverandørene hadde utstyrt båtene med avanserte seil. Det ga båtene helt klart en fordel. Hallberg Rassy hadde testens mest kostbare seil. Det bidro også til at Hallberg Rassy ofte ble nummer to eller tre i seilasene.  Også Bavaria'n seilte godt. Den hadde rullemast, men de gode seilene oppveide og vel så det for den ulempen.

Ferske nyheter

Med på testen var også den splitter nye Oceanis 34. Den var den eneste båten med tre lugarer. Selv med litt lavere rigg enn Hanse og Bavaria holdt den godt følge. Den var svært ofte før Hansen, som led litt av at den kun hadde en kryssfokk, men den slo også Bavarian en rekke ganger.

   

Hanse stilte også opp med en splitter ny båt. Den testede båten var en 2009 modell. Seilene på båten ble faktisk heist for førtse gang under testen. Verftet har gjort små oppgraderinger under dekk, men gjort den enklere på dekk. Båten vil fra nå av selges med en performance pakke som inneholder bedre seil, fall og dekksutstyr enn båten som stilte på Hankø.

Fornøyde leverandører

Vi fikk mange hyggelige tilbakemeldinger på testen, både fra utenlandske journalister og leverandører. Vi holdt til på Hankø Yacht Club som tok oss i mot på en fantastisk måte. Rammene var perfekte for jobben vi skulle gjøre.