Akterlugarene er rommelige og lyse. En av klassens beste.
Stor bad akter også.
Badet foran.
Fire store skuffer under køya.
Forpiggen er eierlugaren.
PC/TV skjermen kan vendes rundt slik at den kan bli sett fra salongen.
Stort kartbord med plass for PC-skjerm
Godt utnyttet bysse.
Salong med plass til mange gjester.
Gedigen leider (trapp) ned i båten.
Liner ligger skjult under dekk. Det gjør også storseilskjøtet. Sprayhooden ligger skult i en brønn.
Cockpitbordet slått opp.
Cockpitbordet ligger skjult under cockpitdørken. Se rommet under vinsjen for tau og utstyr. Se også de store vinduene ned til kterkabinen.
Smart rom for tau i cockpiten.
Stor seilbinge i baugen. Foran den er ankerbrønnen.
Lukene i dekk ligger flush. Båten har et gråttlakert dekk, som er mer behaglig å se på i sollyset enn hvit plast. Et godt alternativ til teak.
Stilen under dekk er konservativ, men elegant. Her er det mange flotte detaljer.
Cockpitbordet kommer opp fra dørken med et trykk på en knapp.
Det er rimelig god passasje rundt rattet.
Arcona har en delvis åpen hekk.

Rask og smart svenske

Arcona 430 er en imponerende båt med mange flotte detaljer. Vi tok en titt på Oppna Varv.

Publisert Sist oppdatert

En av nyhetene som imponerte mest under Oppna Varv var Arcona 430. Arcona har blitt svenskenes svar på X-Yachts. Deres nye 43-foter vil også konkurrere med X-43, Grand Soleil 43 og nye Finngulf 43. Vi har ikke sammenlignet prisene direkte, men Arcona har ligget litt under X-Yachts i pris. Båten vil koste rundt 3 millioner svenske kroner.

Avansert bygget

Arcona 430 skal være en rask cruiser. Båten har et skarpt forskip og linjer som ser ut som den skal gjøre det bra på regattabanen. Båten er helt ny fra verftet, men Torgny Jansson hos Arcona fikk en prøvetur på torsdag, dagen før messen. Da hadde de hatt Arcona 460 med som fotobåt, men denne klarte ikke å holde følge for motor.

    De første båtene av 43-foteren vil bli bygget i Danmark, mens etter hvert er planen å bygge disse båtene både i Danmark og Sverige. Båten er vakuumstøpt noe som gjør den lettere enn mange av sine konkurrenter. I laminatet er det brukt vinylester. Det gir en sterkere binding enn polyester, og er heller ikke like utsatt for plastpest.

    Båten har en stålramme slik også X-Yachts bruker. – 8/9 riggen krever meget stramme vant for å holde forstaget stramt. Det krever høy stivhet som bare en stålramme kan gi, forteller Torgny Jansson til Seilas.

Svensk under dekk

Båten har en høy finish under dekk. Det lukter Orust-kvalitet, men stilen er mer moderne og lysere. Arcona har funnet en god balanse mellom det moderne og det tradisjonelle som mange vil like. Arcona har ikke satset på dagens trend, men laget en båt som sannsynligvis heller ikke går av moten om noen år.

Båten levers både med langsgående bysse og L-bysse bak. Bygge nummer en som var utstilt hadde L-bysse bak. Det gir en fantastisk salong med mange sitteplasser.

    Båten har tre lugarer og to bad. Akterlugarene er lyse og gode. Store vinduer mot cockpiten gjør de luftige og lyse. Akterlugarene er blant klassens beste.

    Forpiggen er eierlugaren med egent bad. Her er det ikke så lyst som bak i akterlugarene. Kun en luke i dekk er alt som slipper lyset inn.

   

Smart cockpit

Svenskene kan lage gode cockpiter. Arcona er et eksempel på en båt hvor du kan se at det har vært seilere som har utviklet båten, ikke trendy interørdesignere med velmenende, men ikke alltid så praktiske løsninger.

    Verftet har satset på et stort ratt. Torgny Jansson forteller at det gir en bedre rorfølelse. Med et stort ratt er det dessuten enklere å gjøre store rorutslag uten å måtte snurre rattet rundt diverse ganger.

    Selv med det store rattet er passasjen rundt rattet rimelig god. Løygangen er også satt på dørken noe som gjør cockpiten renere.

    Arcona 430 har mange små rom i cockpiten. Her kan man stappe inn tau, eller en kikkert, mobiltelefon etc.

Nominert til årets båt

Arcona 430 er nominert til årets båt. Seilas vil i den forbindelse prøveseile båten i Nederland i begynnelsen av september. Båten veier 9,2 tonn og har storseil på 62 kvm og 140 % genoa har 66 kvm. Båtens stikker 2,28 meter. Kjølen kommer til å ha en grunnstøtningsbeskyttelse. Bulben har en gummidel i forkant som tar opp mye av kreftene, og vil redusere de strukturelle skadene ved en grunnstøting.

Flere båt-og utstyrsnyheter kan du lese på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.