Søk i arkivet

Cockpit med storseilskjøte på pidestall i midten.
Cockpit med storseilskjøte på pidestall i midten.
Åpen hekk og bred cockpit.
Åpen hekk og bred cockpit.
Salongen i lys mahogny.
Salongen i lys mahogny.

Elegant lillesøster fra Delphia

Seilas har som de første i Norge prøveseilt Delphia 28, en velseilende 28-foter som gir mye båt og kvalitet for pengene.

STORT FOTO: Delhia 28 ble prøveseilt utenfor Blommenholm i Bærum før helgen.


Salongen består av to langsgående sofabenker og bord og treverk i lys mahogny. Kantene på treplatene er dekket med lakk mens glassfiberoverflatene er dekket med topcoat. Dette gjelder også de «usynlige» overflatene, slik som i stuerommene under salongsofaen. Tre- og plastarbeidet holder gjennomgående høy kvalitet både i salong, leider, bysse og skap. Det er derfor ikke overraskende å høre at treplatene, som består av syv-lags kryssfiner mahogny, har samme produsent som på Najad og Hallberg-Rassy. Store strømlinjeformede vinduer sørger godt med lys inn i salongen. Disse vinduene gir også båten et sporty utseende utenfra.

En liten og praktisk L-bysse er plassert på babord side, med rund vaskeservant, kjøleskap som åpnes ovenfra og en liten komfyr. I tillegg er det godt med skap- og skuffplass i tre over og under komfyren.

Stor akterkabin
I forpiggen er det plass til to middels voksne, og over køya er det et stort skap til klær og annet personlig utstyr. For å unngå å stjele plass fra salongen har Delphia satt inn skyvedør til forpiggen, slik at man ikke trenger ekstra plass for å åpne døra innover eller utover.
Den andre kabinen er plassert på babord. Denne overrasker med sin størrelse. Her er det god plass til to lange voksne personer, samt en benk med gode stueplass foran køya. Kabinen har to luker som kan åpnes.
Toalettet på styrbord side ved siden av klesskapet er lyst og rommelig til å være i en båt under 30 fot.

Cockpit i Open-stil
At plassen er godt utnyttet er cockpiten et godt eksempel på. Den er ekstremt bred, har  åpen hekk, og er laget i typisk Open-stil. Under styrbord benk er det et stort stuerom med ekstra skuff under lokket, mens det på styrbord siden er et mindre stuerom over akterkabinen. Inni stuerommet er det et eget plastskap hvor gassbeholderen er plassert. Storseilskjøtet er som på 29-foteren festet til en pidestall midt i cockpit, og båten styres med rorokult og rorkult forlenger.

Sikkerhet
Båten har 360 graders rekkestøtter, som kan åpnes i hekken ved behov. En liten plattform som er lav nok til å kunne klatre opp i fra vannet i tillegg til at badetrappen er lett tilgjengelig fra vannet øker sikkerheten, selv om fribordene på grunn av Open-stilen i cockpiten er lavere enn på tradisjonelle seilbåter. Baugplattform gjør det enkelt å stige i land og å gå om bord fra brygge/holme. Ankerbrønnen er rommelig og befinner seg forut på dekk.

Prøveseilingen
Delphia 28 ble prøveseilt ved Blommenholm i august under liten bris med to-tre sekundmeter og sol.
Vi logget fem knop på skarp kryss uten trimmede seil og med fast propell.
Med motor, Volvo 13 hm, gjorde vi syv knop. Båten reagerer raskt og skyter fart ved små vindkast.

Utstyr og konstruksjon
Delphia 28 er sandwichkonstruert med dekk og skrog i glassfiberarmert plast. Skrog og dekk er limt og skrudd sammen mens skottene er laminert fast i skroget med forsterkingeer i lang- og tverrskip. Videre følger Harken vinsjer, tre stk som standard, samt åtte avlastere på hyttetaket. Raymarine/Tridata elektronikk St-40-serien, kompass
og syrefaste halegater og pullerter. Motor er ikke med i standardprisen.

Delphia 28 kan sees på Båter i sjøen om to uker. Mer om denne båten kan du også lese i en senere papirversjon av Seilas. Les også Båtguiden for andre modeller.

Tekniske spesifikasjoner
Lengde: 8,83 m
Vannlinje: 8, 13 m
Bredde: 2, 95
Dyptgående; 1, 82 m
Høyde under tak:1,95--??
Vekt: 3200 kilo
Kjølvekt: 820 kilo
Kjøl: finnekjøl av støpejern
Vanntak: 84 liter
Priser fra kr 375 000,-

Les mer http://www.delphiayachts.no/
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen