Søk i arkivet

Express 40» under seil
Express 40» under seil
Skroget til Aasberg vakummstøpes.
Skroget til Aasberg vakummstøpes.
Båten blir spartansk under dekk, men effektiv for solo og tomannsseilas på havet.
Båten blir spartansk under dekk, men effektiv for solo og tomannsseilas på havet.
Båten får en heftig kjøl som stikker hele 3 meter.
Båten får en heftig kjøl som stikker hele 3 meter.
Black Pearl som deltok i Færderseilasen er også en Class 40, men en Pogo 40.
Black Pearl som deltok i Færderseilasen er også en Class 40, men en Pogo 40.
Express 40» får mye seil.
Express 40» får mye seil.
Første båt er alt på vannet
Første båt er alt på vannet

Engelsk Class 40 til Norge

I et gammelt verft i Cowes bygges en tøff Class-40 i serie. Båt nr. 4 er kjøpt av Rune Aasberg og er snart klar for vannet.

Interessen  for den nye «Class 40» er stor. Ja, det påstås at klassen er den hurtigst voksende båtklassen i verden for shorthanded havseilas. De mer kjente Open 60-båtene blir både store og kostbare sammenliknet med 40-foterne. Å seile disse regattamaskinene alene eller med to om bord er utfordrende nok i en 40-foter. Men både seil og utstyr er mindre og lettere å håndtere, så farten og døgndistansene er ikke mye dårligere.
Jeg hadde jo lest i Seilas at en ny Class 40 var under bygging for norsk regning i Cowes på Isle of Wight i England. Og etter litt detektivarbeide fant jeg det lille verftet ved Medinaelven der de berømte båtbyggeriene tidligere lå vegg i vegg. Nå er de fleste verftene blitt til moderne leiegårder eller forretninger.
    James Tingle, teknisk direktør i selskapet Sail Ventures Ltd. viser meg rundt i byggehallen der tre båter er under produksjon i ulike stadier. Båten som er kommet lengst er det altså den ikke ukjente norske seileren Rune Aasberg som har bestilt. Den skulle vært levert allerede i juni i fjor, og Rune hadde meldt seg på i Transat Jacques Vabre der starten gikk i november i fjor. Det gikk altså ikke, men sent i juli skal båten være seilklar, lover verftet. Byggenummer én er forlengst på vannet og har vakt betydelig oppsikt blant seilerne i Cowes. I alt seks båter var i ordre da jeg besøkte verftet, hvilket betyr at de unge båtbyggerne har hendene fulle i minst ett år fremover.

Kostbare forsinkelser
Rune Aasberg er selv veldig fornøyd med båten og er ikke i tvil om at «Express 40» er en av de heftigste i Class 40. Men han legger ikke skjul på at han er lei for at to regattasesonger er gått tapt på grunn av mer enn et års forsinket levering av hans båt. Forsinkelsen har også kostet ham dyrt. I sommer har han tilbragt all sin fritid på verftet og vært med på sluttarbeidet. Men først og fremst har han gjort sitt for å sikre materialene og alt utstyret til sin båt som han allerede har betalt for, ettersom han frykter at verftet kan bli slått konkurs.
-Nå blir jeg her på verftet til båten sjøsettes og jeg kan heise seil og dra rett hjem til Norge, forteller Rune i en telefonsamtale. Han er glad han har en forståelsesfull kone og familie. Familien hadde leid en sommerhytte på Hvaler der planen var å trene med båten i sommer. Nå er både familiefaren og båten i Cowes i stedet.
Rune forteller at om alt går som han håper, er han hjemme til start i Hollænder’n i høst. Første store, internasjonale regatta blir nå Jacques Vabre i 2009 og deretter Route du Rhum året etter. –Men med alle de problemene som har forsinket dette prosjektet, skal jeg vel være griseheldig om båten er klar til Hollænder’n i år, sukker han.

Lett og sterkt
Den 40 fot (12,19 m) lange båten veier bare 4,5 tonn. Konstruktør er Owen Clarke, en mann med lang erfaring fra singlehanded og twohanded regattaseiling. Båten er tegnet til boksreglen som setter rammer for materialbruk, antall seil og dessuten vektbegrensning. Dette for å holde kostnadene nede på et akseptabelt nivå. Prisen for en Express 40, uten seil og elektronikk, ligger i dag på ca. 300.000 euro (2.400.000 kroner), forteller Rune Aasberg. I følge Tingle gikk det med vel 20.000 timer å bygge første båt, mens båt nr. to bare krevde 15.000.
Båtene bygges meget avansert i komposittmaterialer, nærmere bestemt i epoksy-sandwich, som gjør båten både stiv, sterk og lett. I forpiggen er det et vantett skott, og helt forut en kollisjonskloss som gjør at selv et ublidt møte med et isfjell ikke nødvendigvis skal bety slutten. Interiøret er selvsagt meget spartansk. Det er fire køyer, en midtseksjon med pantry og navigasjonsplass og ellers et enkelt toalett og plass til seil og tauverk. Så noen familie-turbåt er dette ikke akkurat.

Noen data:
Loa 40 fot, 12,19 m
Lvl   12,03 m
Bredde 4,15 m
Dypg. 3 m
Mastehøyde 19 m
Depl. 4,5 tonn
Konstruktør Owen Clarke
Verft Sail Ventures Ltd, Cowes
www.express40.com

(Bildetekster)

(1.sliping skroget  Expr. 40)

Finsliping før lakkering. Her er kollisjonsputen helt i baugen på plass og overgangen sparklet.

(2 Express under bygging)
Dekk og skrog klar for sammenføyning.
(3 kjølinnfestingen)

Den smale kjølfinnen  med  blybulb krever  en solid bunnkonstruksjon med  fordeling av kreftene både langskips og tverrskips.

(4 kjølen  Express 40 eller: James Tingle med bulben)

Den smale kjølfinnen  måler tre meter helt ned til blyklumpen i bunn.

(5 Salongen)

Express 40 er ingen  familieturbåt. Her er salongen med  pantry  og spisebordet i midten.

(6 Express Sailplan)

Mye seil og fartsfylte linjer viser at Express 40 er en fullblods regattabåt for  én- eller  tomanns  besetning.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen