Søk i arkivet

Hanse 350 har som sine søstre en høy rigg med stor storseil og liten fokk.
Hanse 350 har som sine søstre en høy rigg med stor storseil og liten fokk.
Stuerom på siden av cockpiten.
Stuerom på siden av cockpiten.
Testbåten hadde løygang.
Testbåten hadde løygang.
Dekkslukene ligger flush.
Dekkslukene ligger flush.
Skrogvinduer gir bra med lys.
Skrogvinduer gir bra med lys.
Styrbord akterlugar.
Styrbord akterlugar.
Plassen er god også på badet.
Plassen er god også på badet.
Forpiggen er enkel, men rommelig.
Forpiggen er enkel, men rommelig.
Kartbordet tar ikke mye plass. Den er plassert i enden av babord benk.
Kartbordet tar ikke mye plass. Den er plassert i enden av babord benk.
Byssa er imponerende.
Byssa er imponerende.
Salongen sett forfra.
Salongen sett forfra.
Salongen sett bakfra.
Salongen sett bakfra.
Styrbord salongbenk er skjøvet frem i forhold til på babord side. Her er inngangen til WC.
Styrbord salongbenk er skjøvet frem i forhold til på babord side. Her er inngangen til WC.
Hanse 350 har en fornuftig cockpit.
Hanse 350 har en fornuftig cockpit.
Båten var dessverre grodd under testseilingen.
Båten var dessverre grodd under testseilingen.

Turseiler for unge familier

Hanse 350  er smart og moderne, med en appell til unge.

Hanse 350 er en prisgunstig båt som konkurrere med Bavaria 34 i markedet. Hanses styrke er at den også kan leveres med tre lugarer som er en fordel for en familie med mange barn, eller for å seile med gjester.

Prøveseilas
Seilas fikk prøveseilt båten i fjor høst. Vi fikk seilt den i nesten vindstille samt i frisk vind fra nord. Båten var uten bunnstoff og svært grodd. Det ødela seilegenskapene.
    Båten har en fornuftig rigg med stor storseil og en liten selvslående fokk. Det gjør båten svært letthåndterlig. Testbåten hadde også løygang i cockpiten. Det ødelegger fremkommeligheten, men gjør at man får bedre kontroll med seilet. Me denne riggen er det storseilet som er den store motoren, og skjøte er gasspedalen. Derfor er det svært fornuftig med skjøte i cockpiten.
    Forseilet er svært viktig for båtens fremdrift, og jo mindre den er jo viktigere er det at den holder en god form. Fokken på testbåten hadde et akterlik som stod å blafret. Vi måtte stramme liksnoren slik at akterliket ble en stor brems. Det ville nok hjulpet å ta seilet til en seilmaker for å ettermontere noen vertikale spiler i fokka slik Melgesene har. Personlig hadde jeg nok gått for en 109 prosent fokk av god kvalitet. På en så liten båt er det ingen sak å stramme inn forseilet. Løygang på fokka har også klare begrensninger på slør og lens.

Bred cockpit
Hanse 350 har en enorm bredde i hekken. Det gjør cockpiten ekstra stor. Cockpitkarmen har fått en ny utforming akter ved rormannen. Det gjør at du sitter meget godt å seiler. Det er tydelig å se at utvilerne av cockpiten har seilt mye. Hanse 350 har en fin og direkte styring. Cockpitkarmene er svært brede for å gi mer plass i akterlugarene. Det gjør dem gode å sitte på også. Karmene kunne vært litt høyere for å beskytte cockpiten bedre, og for å gi bedre ryggstøtte, men her er det snakk om å finne en balanse mellom design og funksjon.
    Løygang i cockpiten gjør det litt komplisert å få cockpitbord.
    Det er bra med stueplass i cockpiten. Foruten en grunn i cockpiten er det to dype bak på siden der du sitter å styrer.
    På dekk er lukene flush med dekk. Kul detalj på en så prisgunstig båt.

Under dekk
Hanse 350 er lys og moderne under dekk. Vinduer i skroget gir båten et stort løft. Du får ikke den kjellerfølesen som man kunne få på de tidligere Hanse båtene med mørk innredning. Båten leveres i en rekke innredningsalternativer. Første gang båten ble vist hadde båten en asymmetrisk innredning, som kanskje ble litt uvant for noen. Personlig syns jeg løsningen var innovativ og modig. I vinter kom verftet med en ny symmetrisk løsning for to-lugars versjon. Hanse 350 har kanskje klassens beste bysse.
    Stilen under dekk er typisk Hanse. Rene og minimalistiske linjer som helt klart har størt appell for yngre kjøpere. Båten er bygget rasjonelt, og det gir et litt billig inntrykk. Spesielt i forpiggen og på badet, hvor mye av innredningen er støpt inneliner.
    Det er imponerende hva Hanse har fått ut av båten. På tre lugarsversjonen blir byssa en del av salongen som nærmest blir to delt. En sittegruppe til styrbord, og en spisegruppe på babord. Kartbordet har fått lide. Akterlugarene er store for båtens størelse. De er faktisk bedre enn på 370 og 400 ved at de får lys også inn gjennom skrogsiden. Det gjør at de virker mer innbydene.

Billig

Hanse 350 begynner på 789 000,-. Det er bare 30 000 mer enn Bavaria 34. Men så er den ikke mye større heller. Hanse er bare 5 cm lengre enn Bavaria, og faktisk 5 cm smalere. Vekten på Hansen er 600 kilo høyere enn på Bavarian, men 400 av disse kiloene sitter i kjølen som gjør båten stivere.

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - Norges største båtmesse på internett.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen