Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Ny rask Dufour
Stor og åpen cockpit
To bad og tre eller fire lugarer.
Dufour 45 har en innredningstil som Dufour 525.
Genoavinsjen er plassert inn i cockiten. Det gjør det enklere å seile med begrenset mannsakap.
Ny rask Dufour

Ny rask Dufour

Første båt i en ny generasjon raske turseilere fra det franske verftet.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Dufouren vil konkurrere med Elan 450 og First 45 i markedet. Båten har fått mer moderne linjer som kan minne litt om Grand Soleil, men de elegante Dufourlinjene er tydelige. Båten skal være lettseil for et begrenset mannskap. Den har en stor og bred cockpit som går helt bak til hekken. Akterspeilet kan åpnes med en badeplattform.

   

Tre eller fire lugarer

Båten har standard innredning med to toalett. Salongen har U-sofa på babord siden. Kartbordet er en del av salongen og er plassert på tvers av lengderetningen. Båten leveres med tre eller fire lugarer. Den siste lugaren stjeler plass fra forpiggen. En slik båt med fire lugarer er ganske unikt på markedet i dag.

    Båten er lysere og mer åpen under dekk forteller Per Øyvind Iversen i Blue Peter som har sett båten i Frankrike. Panelene på skrogsidene er hvite, men i tre. Dørken er blitt mørkere. Stilen under dekk minner om Dufours flaggskip på 50 fot.

Les mer om Dufour 525 her

Lag utviklingstid

Båten har vært under planlegging helt siden 2006. Prototypen har seilt i hele vinter slik at verftet har hatt god tid til å gjøre båten optimal før den blir satt i produksjon.    Nyheten vil bli vist på båtutstillinger rundt om kring i Europa til høsten.

Båten er 13,95 meter lang, 4,30 meter bred og veier litt over ti tonn. Seilareal på kryss vil være 113 kvm. Båten er dermed noen centimeter lengre og bredere enn First 45, men også noen få kilo lettere. Dufouren har også mer seil enn First 45

Les mer om First 45 her

Kommer til Sandvika

Per Øyvind Iversen bekrefter at båten vil bli vist under Båter i Sjøen i september. Båten koster 208.000 euro levert fra verft. Iversen regner med at en kunde vil betale 2,3-2,5 millioner for båten med det vanligste ekstrautstyret.

    Iversen forteller at verftet er med den nye 45 foteren i ferd med å fornye sine raske turseilere, men han har ikke fått noen indikasjon på når Dufour 40 og Dufour 34 vil bli skiftet ut. Dufour 34 er en meget populær modell både i Norge og utlandet, som stadig gjør det bra på regattabanen, forteller Iversen til Seilas.