More Chaos under Hollenderseilasen.
Heftig kontrollpanel.
Forpiggen er kun for utstyr.
Foran masten er det egentlig to lugarer. Nå er skottene tatt vekk for regattaseiling.
Båten er ikke bare for regatta.
Salongen er dekket til for regattaseiling.
Det er mest lusksus i akterlugaren som også er rederkabin.
Byssa ligger på babord side av senter cockpiten.
Digital TVen er på plass. Skjermen er løftet noen cm for å få plass til dekoderen under i vinter. Skjeremen er koblet op mot båtens PC slik at også her kan man følge med å båens posisjon.
Til B&G hjernen er det koblet en boks som sender NMEA data over trådløst nettverk slik at man kan sitte hvor som helst om bord med laptop med all informasjon ra båten.
Kjell Andresen kjører SeaPro som strategisk og taktisk programvare. Det brukes også som navigasjon.
Satilitt-telefonen går på Globalstar nettet. Det har ikke full dekning over havene.
Båten har generator, aircondition og watermaker. For å få det kaldt under dek må båten ligge med landstrøm, eller kjøre generatoren.
Kjell Andresen viser frem båtens mannoverbordsystem. Med den kan man peile frem den forulykkede. Systemet blir brukt av Kystvakten i USA, men er ikke godkjent i Europa fordi det bruker samme frekvens som låsene på bilder.
Lyssterk skjerm fra Probridge som kan snus 180 grader.
Mastedisplayet fra B&G er enormt.
Nokk av knapper å trykke på for styrmannen.
Radarradomen står på en stolpe av karbon. Radaren kan vinkles elektrisk.
Lensetaklen er i Dyneema, og akterstaget i Armidfiber. Rodvantene skal byttes ut med PBO-fiber i sommer.
Forstagsprofilet er i karbon
På forstaget er det en sensor som måler strekket.
Genoavinsjene er enorme. To av vinsjene om bord er elektriske.
Mye av tauet er ført i kanaler under dekk.
Lukene ligger også flush
Alle kryssholtene kan senkes ned i dekk.
Båten har ett gigantratt, i karbon selvfølgelig.
Akterkabinen har egen nedgang fra aktre cockpit.
Innredningen er dekket til under regattaseiling.
Båten er stapfull av kostbart utstyr. Du finner hele 14 vinsjer på dekk.
«More Chaos» under Hollenderseilasen i høst.

Lite kaos i «More Chaos»

Brødrene Sundvalls Swan på 56 fot er ikke som andre Swaner Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

«More Chaos» er Norges råeste cruiser/racer. Swanen er spesialbygget for en en gang velstående amerikaner. For å spare vekt og for å gjøre båten raskere er skroget vakuum-støpt. Skrogforsterkninger er i kullfiber. Også kjøl og rigg er spesial laget. Båten har en dyp L-kjøl og riggen i kullfiber. Båten ble bygget i 2003. Den kosten 17 millioner kroner å bygge (uten moms).

    Under dekk holder båten topp Swan-standard, men innredningen var dekket til og polstret opp klar for regatta. Under en regatta blir mye utstyr dratt opp og ned i båten med fare for å skade den høye finishen.

     Båten har bare tre lugarer hvor to av dem er foran masten. Her kan skottene demonteres, slik at det blir ett stor åpent rom for seil og utstyr under regatta. Forpiggen er også for utstyr.

Pengeproblemer

Den tidligere eieren fikk kun glede av båten i to sesonger. Pengeproblemer gjorde at banken tok pant i båten som ble satt på land innendørs. Der stod den inntill Brødrene Sundvall kom over den, og fikk den hjem til Norge for et år siden. Brødrene Sundvall eiet tidligere en Swan 48 med navn «Chaos».

Blir enda raskere

Swanen var meget godt utstyrt. Med båten fulgte det en 40-fots container med stæsj. Brødrene Sundvall ønsker at båten skal holde topp standard og har bestilt noen nye seil. De vil også etter Færederseilasen dra til Sverige for å oppgradere riggen. Rod skal byttes ut med PBO om vil gjøre riggen 70 kilo lettere. Det vil gjøre båten betydelig stivere.

    Båten har full 3DL seilgarderobe fra North. På unnavind bruker de mest en assymetrisk spinnaker som går helt til toppen. Den brukes på en ekstra lang spinnaker bom med en tackline til baugen. Når båten jibbes kjøres fronten av spinnakeren ned mot baugen mens spinnaker bommen skifter side.

Alt av elektronikk

For Navigatøren om bord - Kjell Andresen - er «More Chaos» et eldorado. Båten har alt av tenkelig utstyr. Den er bygget for 110 volt som brukes i USA, men systemet er nå bygget om slik at man kan ta 230 volt inn i båten, samt ta ut 230 volt en rekke steder. Av elektronikk om bord er det B&G på det seiltekniske. Også autopiloten er fra B&G. Hjernen i systemet er oppgradert til det nyeste 3000 systemet. Radar og kartplotter er fra Furuno. Det er også en PC fastmontert med skjerm både i cockpiten og ved kartbordet. Også TVen om borde er koblet opp mot PCen. Kjell Andresen kjører SeaPro som navigajonprogram. Han har fått polardiagrammet til båten fra den tidligere eieren og kan dermed sende optimal fart opp til B&G instrumentene slik at rormannen kan se om han seiler like for som båten burde.

    I cockpiten står det en SeaBook skjerm fra Probridge med svært god kontrast. Skjermen kan vris 180 grader slik at navigatøren kan jobbe med den uten å forstyrre rormannen.