Du kan få en brukt TP52 fra 3,5 millioner norske kroner.
«Fram XVI» er ikke lenger konkurransedyktig i TP52 klassen og er nå til salgs. Kanskje får båten nytt liv under IRC eller LYS

Et liv etter døden for TP52

I den overopphetede TP 52 klassen blir båtene ute av stand til å konkurrere i toppen etter et par sesonger. Nå er avdankede TP52 ettertraktet i IRC klassen.

Publisert Sist oppdatert

Flere eldre TP52 har nå kommet til heder og verdighet igjen etter å ha blitt tilpasset IRC regelen.

I England er det stadig flere som ser spennende muligheter med brukte TP52. En av dem som har kastet seg på karusellen er svensken Niklas Zennstrom, en av grunnleggerne av Skype, som har kjøpt  Eamon Conneely’s tidligere «Patches 2». Båten har nå fått navnet «Rán» og er bemannet med mange gode seilere.

Fra 4 millioner

Kjøp av en brukt TP52 til ca halve prisen av hva den kostet ny, kan gi de nye eierne bra valuta for pengene. For mellom €500.000 og 700.000 får man idag ikke bare båt, men gjerne en container full av seil og utstyr på kjøpet.  Det er gjerne driftsomkonstningene som er drepende for et TP52 prosjekt, men så er kravene til nye seil i denne klassen vesentlig større enn i IRC klassen.  For eksempel ble «Rán» levert med ikke mindre enn 30 seil, mange av dem i topp stand, og andre som gjør nytten etter mindre omsying.

Blir enda raskere

For øvrig er det bare små justeringer som skal til for å tilpasse en TP52 til IRC regelen, hvilket kanskje er overraskende siden TP 52 er en boks regel basert på IMS.  EnTP52 er gjerne jutstyrt med ca. 500-800kg bly i intern ballast. Dette slår uheldig ut under IRC så denne vekten er fjernet og mye av den lagt til bulben som naturlig nok derfor må støpes om. Det gjør båten umiddelbart både lettere og stivere. Seilarealet på kryss forblir uendret, mens det har vært mulig å erstatte spinnaker bom, jockey pole og mye tauverk med baugspryd og  asymmetrisk spinnaker, noe som forbedrer måltallet under IRC, samtidig som båten blir raskere. Dette bidrar til å gjøre båtene lettere å seile og livet for baugmannen adskillig enklere. Det har vært eksperimentert på spinnakerstørrelser og kjølvekt. De helt store asymmteriske spinnakerne gjør det vanskelig å peke høyt i mye vind, så dermed er mindre seil igjen blitt populært

Eldre båter best

Enkelte hevder også at en eldre TP52 er et bedre utgangspunkt for IRC seiling enn en ny båt, særlig om en legger prisen til grunn. En annen fordel er at en eldre TP52 kan bære større kjølvekt enn de nyeste båtene som har problemer med å legge mer vekt i bulben uten å måtte styrke hele kjølkonstruksjonen. På den annen side har nyere TP52 gjerne større skrogstabilittet.

    Unik blant TP52 båten er den første «Patches», tegnet av Reighel Pugh. Den har så vel som IRC som TP52 regelen i tankene og er tegnet for å kunne seile offshore om natten, noe de øvrige TP52 båtene er lite velegnet for. Båten er også mer vanntett idet den har færre gjennomføringer til kontrolliner fra dekk.

Flere mann

Under IRC regelen vil en TP52 kunne ha med et mannskap på 18, mens mannskapet på en TP52 der det er vektbegrensning på 1273 kg normalt bare tillater 15-16 personer.

    Hvor bra en TP52 vil gjøre det i IRC gjenstår å se. Farr 52 har alltid hevdet seg bra og det er en teori om at denne størrelsen kommer bra ut av det i IRC klassen. Vi har sett eksempler på at Kong Haralds Farr 51, «Fram XV» har gjort det svært bra både i LYS og IMS (nå ORC International). Kanskje har hans «Fram XVI» også en fremtid i under LYS eller IRC.

Fram til salgs

«Fram XV», kongens TP 52 ligger ute til salgs på Farr Yacht sales. Den er annonsert til 900,000 US dollar. Du kan derfor få den for 4,6 milioner. Men for under 3,5 millioner kan TP 52 "Braveheart" bli din. Den er bygget i 2003. Også den ligger på Farr Yacht Sales.